Coraz więcej otrzymuję pytań na temat zabezpieczania, optymalizowania i pozycjonowania WordPressa po ostatnich zmianach, jakie zaserwowało i serwuje nadal Google. Dlatego postanowiłem utworzyć kurs, w którym zawarłem odpowiedzi na te pytania.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
1. Bezpieczeństwo
Społeczność internetowa w Polsce szybko się rozwija, a co za tym idzie – ryzyko włamania, utraty danych na rzecz spamerów i hakerów. Musisz być tego świadomy i dołożyć wszelkich starań, aby blog był jak najlepiej zabezpieczony.
Razem z zespołem przetestowaliśmy mnóstwo rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo WordPressa i wybraliśmy te najskuteczniejsze, dzięki którym uczynisz bloga bardziej bezpiecznym.
2. Optymalizacja
Google chce promować strony wysokiej jakości, tworzone przez ekspertów. Musisz zdać sobie sprawę, że nie tylko treść, jaką udostępniasz na blogu czyni go blogiem wysokiej jakości. Ponieważ, jeśli posiadasz wolno-ładującą się stronę, często z błędami – tracisz tych mniej cierpliwych odwiedzających. Google to zauważyło i postanowiło zwiększyć znaczenie szybkości strony.
Jeśli nie posiadasz zoptymalizowanej strony – tracisz czytelników i na własne życzenie zmniejszasz konwersję na swojej stronie. WordPress jest bardzo elastycznym CMSem i nie musisz być informatykiem, aby poprawić szybkość ładowania się strony nawet o kilka sekund. Jak to osiągnąć – dowiesz się w raporcie Optymalizacja WordPressa.
3. Koniec Pozycjonowania…
Chociaż koniec pozycjonowania jest jeszcze odległy, Google coraz skuteczniej zmusza webmasterów do tego, aby przyłożyć się bardziej do optymalizowania stron niż do pozycjonowania. Czynniki takie jak szybkość, konwersja, User Experience (doświadczenie użytkownika) nie miały jeszcze tak wielkiego znaczenia, jak teraz.
Znów WordPress posiada szeroki wachlarz rozszerzeń, dzięki którym możesz tworzyć strony wysokiej jakości, strony, które Google będzie premiowało wysokimi miejscami w swojej wyszukiwarce.
Dlatego przygotowałem dla Ciebie Najbardziej Kompletny Kurs WordPressa [Za Darmo].
Otrzymasz Raporty PDF na temat Bezpieczeństwa, Optymalizacji i Pozycjonowania Bloga. Wszystkie porady, które otrzymasz, zostały przetestowane przez nasz zespół wielokrotnie. Jeśli jeszcze nie zapisałeś się na listę mailingową NETblogera, zrób to teraz, a otrzymasz cały kurs za darmo (Podaj swoje Imię oraz Adres Email w formularzu na początku strony)
Mam dla Ciebie jeszcze jedną – świetną wiadomość. Chciałbym zaprosić Cię do współtworzenia szkolenia multimedialnego WordPress w Biznesie. Na czym to polega? Aktualnie trwa wersja BETA i jako Beta Tester otrzymasz możliwość wpływania na treść szkolenia.
Od jakiegoś czasu zarabiam w amerykańskich programach partnerskich. Tutaj chciałbym zaznaczyć, że praktycznie CAŁY mój biznes opiera się na dochodach uzyskanych właśnie w zagranicznych programach partnerskich. Ten artykuł ma za zadanie przedstawić metody zarabiania w amerykańskich PP.
Sam dokładnie rok temu zaczynałem od zera. Popełniłem setki, jak nie tysiące błędów, co pozwoliło mi dopiero we wrześniu 2011 roku założyć własną działalność. Przez ten czas straciłem wiele godzin na researchu, tworzeniu stron oraz często nieudolnym promowaniu. Dlaczego tak się działo? Ponieważ w internecie jest wiele FAŁSZYWYCH informacji, wyssanych z palca historii o milionerach, którzy w miesiąc zaczynając „from scratch” dorobili się fortuny…
Straciłem setki godzin na testowanie rzeczy niemożliwych. Próbowałem wprowadzić w swoim biznesie wiele fałszywych kursów, które prowadziły tylko do pogorszenia sprawy. Ale dzięki mojej historii i doświadczeniu, które nabyłem i w dalszym ciągu nabywam, chcę ci pokazać, jak odnieść sukces bez niepotrzebnych błędów, a o te bardzo łatwo. Chciałbym tutaj podkreślić, że nie mam zamiaru mydlić ci oczy i na tobie zarobić. Jak już pisałem, podstawy mojego biznesu ugruntowane są na rynku amerykańskim, więc na prawdę nie będę tutaj nic koloryzował i fałszywie przekręcał. Tą działkę zostawiam innym 😉 Zatem do rzeczy.
Możliwości zarabiania w amerykańskich programach partnerskich jest tysiące. Praktycznie każdy marketer ma na swój sposób unikalną strategię działania. Dlatego nie jestem wstanie opisać wszystkich metod w jednym wpisie. Lecz będę opisywał po kolei te metody, które działają w moim biznesie.
Obecnie, podstawową metodą działającą w moim biznesie jest budowanie stron internetowych, na których polecam różnego rodzaju produkty. Co ciekawe, w internecie możesz sprzedawać dosłownie wszystko. Od ogrodzeń dla kur i kogutów przez odkurzacze, telewizory, czy różnego rodzaju książki, kursy czy programy.
Strony partnerskie można podzielić na 5 kluczowych typów:
(poniżej wymienione typy stron są tylko przykładowe i służą w celach administracyjnych oraz informacyjnych. Nie są to żadne oficjalnie nazwane typy stron. W celu lepszej komunikacji, podzieliłem je według własnego uznania)
1. Sniper Site
Krótka strona (2-4 wpisy), mająca na celu opisać bardzo szczegółową frazę, bądź produkt. Najczęściej zachęca ona do kupna produktu, bądź do zapisania się na listę mailingową. Sniper, ponieważ opisuje jeden szczegółowy temat, słowo kluczowe. Na przykład strona na temat „ostropest plamisty”
2. Squeeze Page
Bardzo krótka strona, oferta, która ma za zadanie zachęcić czytelnika do zapisania się na listę mailingową.
3. PNK Review Site
’Product Name Keyword Review Site’ – Krótka strona (kilka wpisów), która opisuje dokładne dany produkt. Główną podstroną jest tutaj recenzja danego produktu np. THESIS Theme Framework z DIYThemes – recenzja
4. Affiliate Site
Troszkę większa strona (kilkanaście wpisów). Może zawierać treść z wszystkich trzech wyżej wymienionych typów stron. Zazwyczaj ma na celu zachęcić do sprzedaży dwóch, trzech produktów oraz nakłonić czytelnika do zapisania się na listę mailingową.
5. Niche Site
Strona zawierająca ponad 20 wpisów. Może równie dobrze posiadać ich 100. Przykładem Niche Site będzie strona na temat „weight loss”
6. Amazon Blog
Strona zawierająca głównie recenzje/opinie na temat produktów(w większości fizycznych) np. telewizory, telefony komórkowe, odkurzacze itp. Z reguły zawiera więcej niż 15 wpisów.
Z kolei budowę każdej strony można łatwo podzielić na 3 etapy:
1. Research
Krótko mówiąc, badanie rynku; poszukiwanie odpowiednich produktów, czy też słów kluczowych/fraz na temat których można zbudować zyskowną stronę.
2. Creation
Nic innego, jak budowa strony internetowej.
3. Promotion
Promowanie, polecanie powstałej strony w wyszukiwarkach, na stronach Social Media itd.
Właśnie czytasz moją niecenzurowaną recenzję na temat szablonu Thesis z DIYThemes. Zauważ, że jest to recenzja.
Uwaga: recenzja motywu Thesis pochodzi z 2012 roku. Zamiast Thesis, polecam skorzystać po prostu z najnowszego motywu domyślnego WordPress – Twenty Twenty-Five.
Dlaczego o tym piszę? Hmm, kiedy niedawno chciałem kupić Thesis Theme, nie było wiele szczerych i prawdziwych recenzji, szczególnie w języku polskim. Dlatego postanowiłem porządnie przetestować produkt i napisać krótką, ale treściwą recenzję na temat Thesis Theme Framework, aby pomóc każdemu, kto był w podobnej sytuacji.
Od razu ostrzegam, że nie mam zamiaru przesadnie słodzić, czy też namawiać cię do kupna szablonu. W tej recenzji opisuję zarówno dobre, jak i złe strony Thesis’a. Mam nadzieję, że moja recenzja będzie na tyle pomocna, że będziesz wstanie podjąć pewną decyzję.
Thesis Theme to bardzo rozbudowany szablon, a raczej Framework dla WordPress’a. Jeśli nie lubisz i nie znasz się na programowaniu, stanowczo polecam thesis. Możesz ustawić najdrobniejsze szczegóły szablonu bez grzebania i siedzenia godzinami nad kodem. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem Thesis’a. Wszystkie ustawienia można łatwo zmieniać w panelu administracyjnym WordPress’a.
Thesis Theme jest używany przez elitę internetowego marketingu. Mikie Filsame, Frank Kern, Jeff Johnson, John Chow, Darren Rowse, Danny Sullivan czy nawet Matt Cutts (tak zwany „head of the Google Webspam Team„)
Sam powyższy fakt mocno zachęcił mnie do kupna tego produktu, co później uczyniłem. Aby rozwiać wszelkie Twoje wątpliwości, poniżej wkleiłem screenshot z emaila, który dostałem po zakupie thesisa.
Na oficjalnej stronie DIYThemes mamy do wyboru dwie opcje: Developer oraz Personal Option. Jeśli zamierzasz instalować Thesis na stronach swoich klientów, możesz wykupić 3 dodatkowe opcje:
Client Site Option
5-site Client Site Option
10-site Client Site Option
Sam wybrałem Developer Edition z tego względu, że większość moich stron jest opartych właśnie na Thesis Theme Framework. Poniżej przedstawiam ogólnie główne funkcje Thesis’a.
Jak wygląda Thesis?
Po instalacji Thesisa, która zajmuje niespełna 5 minut i jest banalnie prosta możemy wszystkie zmiany wprowadzać już w panelu administracyjnym WordPress’a. W Panelu kontrolnym Thesis’a możemy ustawić praktycznie wszystkie szczegóły jednym kliknięciem myszki 😉 To lepsze, niż tzw. „Push button softwares” 😉
Pierwszą zakładką są Opcje Strony (Site Options):
Thesis Theme – Zrzut ekranu #1
W tym panelu kontrolować podstawowe elementy szablonu. Możesz tutaj ustawić Title, Meta, Directory Tagi, zmieniać ustawienia dla robotów. Panujesz nad każdym wpisem, każdą stroną, kategorią, czy tagiem poprzez ustawienia atrybutów nofollow, czy noindex. Kontrolujesz również wszelkiego rodzaju skrypty statystyczne i inne np. google analytics.
W Site Options możesz również zarządzać pełną nawigacją strony. Decydujesz, jaka strona ma być wyświetlana w menu, a jaka kategoria. Dostępna jest również opcja zarządzania nawigacją strony poprzez WordPress Nav menu (czyli z PA WordPressa). Możesz dodawać również swoje linki, ustawić feed link itd. Na uwagę również zasługują również ustawienia SEO, które W PEŁNI są wstanie zastąpić popularne wtyczki typu All in One SEO Pack, czy Platinum SEO. SEO można ustawić również osobno do każdego wpisu, strony, kategorii itd., ale o tym później.
Jeśli używasz Windows Live Writer, możesz ustawić to właśnie w Site Options. Jest oczywiście jeszcze wiele innych, ciekawych funkcji, lecz aby je wszystkie opisać, musiałbym napisać artykuł na 10 000 słów 😉
Następnie mamy bardzo rozbudowany Panel – Design Options:
Thesis Theme – Zrzut ekranu #2
Tutaj z kolei możesz ustawić wszystko, co dotyczy wyglądu strony. Jednym kliknięciem myszy możesz ustawić szerokość oraz ilość kolumn w szablonie. Zmienić praktycznie każdy aspekt wyglądu strony. Kolory, rodzaj oraz rozmiar czcionek, kolory tła, cienie oraz wiele innych szczegółów można zmienić jednym kliknięciem myszy bez jakichkolwiek znajomości języka CSS.
Na uwagę zasługują opcje wyświetlania (Display Options). Możesz bez problemów zarządzać, jakie elementy w danym momencie mają być wyświetlane. Nagłówek, daty, informacje o autorze i wiele innych szczegółów oczywiście za pomocą jednego kliknięcia myszki. Posiadasz pełną kontrolę nad postami, komentarzami, tagami, sidebarami. Znów jest możliwość dodania skryptów java bez konieczności grzebania w kodzie. Możesz wyłączyć komentarze dla całej strony.
Na uwagę zasługuje również bardzo coolowa funkcja – Multimedia Box, bardzo przydatna w affiliate marketingu. Możesz dodać tam zdjęcia wraz z odnośnikami, które będą się wyświetlać losowo. W ten sposób łatwo ocenić, który banner, czy zdjęcie najlepiej konwertuje 😉 Ciekawą opcją jest również Featured Box. Możesz dodać swoją treść pod nagłówkiem, a przed właściwą treścią strony. Na czas obecny jednak Box typu Najnowsze Wpisy (Jak u mnie na blogu) może być dodany tylko za pomocą „hooks”.
W Design Options możesz również skonfigurować ustawienia obrazków i miniaturek na blogu bardzo szczegółowo. Tutaj dobra wiadomość – rozmiar miniatur na blogu jest ustawiany automatycznie. Nie musisz rozkminiać tygodniami ustawień miniatur.
Header Image Panel
Thesis Theme – Zrzut ekranu #3
Niedawno Chris dodał bardzo użyteczną funkcję. Aby wrzucić nasze logo/nagłówek, wystarczy tylko w tym panelu wybrać zdjęcie oraz uploadować go na serwer. To wszystko! Na prawdę Thesis jest bardzo prosty i przyjazny nawet dla kompletnie zielonego w tym temacie blogera.
Favicon Uploader Panel
Thesis Theme – Zrzut ekranu #4
Jeśli śledzisz mojego bloga od jakiegoś czasu, pewnie zauważyłeś, że favicon zaczął pojawiać się dopiero w 2012. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, nie chciało mi się z tym bawić 😉 W Thesis wystarczy wgrać plik 2 kliknięciami myszy i gotowe.
Custom File Editor
Thesis Theme – Zrzut ekranu #5
W końcu coś dla zaawansowanych. Custom File Editor pozwala Ci na dodanie własnego kodu, bez szukania plików i edytowania ich przez FTP. Możesz łatwo wprowadzać zmiany za pomocą tak zwanych „hooks”. DIYThemes udostępnia szeroką gamę tutoriali, jak wykorzystywać hooks. W sieci również roi się od samouczków oraz darmowych kursów, jak ustawić thesis według swojego widzimisię. W przyszłości na pewno zamieszczę tutoriale, jak nawet nie znając się na PHP używać hooks z powodzeniem.
Jest jeszcze Manage Options:
Thesis Theme – Zrzut ekranu #6
Wszystkie Opcje dotyczące wyglądu, ustawień możesz łatwo zapisać na dysku i wgrać je na nową stronę również 1 kliknięciem myszki. Możesz również osobno eksportować ustawienia strony, czy wyglądu.
Jeśli coś zepsujesz, zawsze możesz przywrócić domyślną konfigurację strony. Jak dla mnie – funkcja Manage Options jest chyba najbardziej użyteczna, ponieważ posiadam wiele Sniperów, Affiliate Sites itp, które tworzę w podobnym stylu. Raz skonfigurowane ustawienia importuję na nowo powstałe strony i zmieniam tylko szczegóły.
Thesis Theme – Zrzut ekranu #7
Również przy dodawaniu wpisów oraz stron w WordPress’ie mamy szeroką gamę możliwości ustawienia Thesis’a według swoich potrzeb. Chris dodał tutaj ciekawe opcje SEO, obrazków, miniaturek, oraz multimediów.
Co dla mnie stało się najbardziej użyteczne w Thesis?
Przede wszystkim przejrzysty panel administracyjny, oraz łatwość wstawiania wyżej wspomnianych hooks. Bardzo przydatna dla mnie jest również funkcja eksportowania i importowania ustawień.
Komu w pierwszej kolejności mogę polecić Thesis Theme?
Thesis Theme jest bardzo przydatny zarówno dla nowicjuszy, ze względu na przejrzysty i prosty panel administracyjny, jak również dla zaawansowanych developerów, którzy z łatwością mogą wdrażać swoje pomysły za pomocą niewiarygodnym możliwości, jakie oferuje Thesis Hooks.
Jak szybko można zbudować przejrzysty blog za pomocą Thesis?
To zależy od stopnia konfiguracji oraz potrzeb. Dla przykładu, kiedy tworzę Snipery, czy AffSites, PEŁNA konfiguracja Thesisa zajmuje mi do 10 minut. Natomiast zbudowanie wcześniejszej wersji netblogera, zajęło mi kilka godzin.
Czego, według mnie brakuje Thesis’owi?
Na pewno kilka gotowych skórek, które byłyby dostępne w podstawowym pakiecie. Skórka (Skin) to gotowa konfiguracja strony, głównie graficzna. Jest wiele darmowych, ładnych skórek w internecie, ale trzeba je umieć znaleźć. Osobiście korzystałem ze skórek Thesis Awesome. Na moim blogu swego czasu korzystałem z „BlogSkin”.
Dowód, ze Thesis Theme to dobry wybór
Sam fakt, iż używają go światowej sławy marketerzy oraz Matt Cutts, jeden z głównych ludzi z Google, który ma coś do powiedzenia na temat działania wyszukiwarki Google jest chyba wystarczającym dowodem.
Mocne Strony Thesis’a
SEO – solidne i łatwe w konfiguracji
Elastyczny szablon
Sporo unikalnych funkcji
Dużo czcionek
Brak konieczności instalowania dziesiątek wtyczek
Łatwa i przyjemna edycja Designu
Słabe Strony Thesis’a
Jedyną wadą Thesisa może być brak domyślnych skórek. Jednak niektórzy uważają tę wadę za zaletę. Less is more… powiadają 🙂
Podsumowanie
Według mnie, Thesis Theme Framework to produkt godny polecenia. Jest tak zbudowany, że naprawdę spełnia oczekiwania zarówno początkujących, jak i zaawansowanych. Nie spotkałem się z drugim szablonem, który miałby tyle funkcji, a równocześnie byłby tak prosty do opanowania.
Uwaga: recenzja motywu Thesis pochodzi z 2012 roku. Zamiast Thesis polecam skorzystać po prostu z najnowszego motywu domyślnego WordPress – Twenty Twenty-Five.
Pewnie wiele razy słyszałeś, jak ważne jest tworzenie kopii zapasowej bazy danych w WordPress. Szczególnie, jeśli posiadasz więcej, niż kilka wpisów. Dlaczego to jest takie ważne?
Ponieważ wystarczy jedna niepoprawna automatyczna aktualizacja WordPress i możesz stracić wszystkie dane. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak wiele rzeczy lekceważymy sądząc, że wszystko jest OK. Tak, jest OK, ale do czasu, aż się coś złego wydarzy.
Ale skoro czytasz ten wpis, to rozumiem, że szanujesz swoją pracę i zależy ci na bezpieczeństwie danych.
Co zatem robić? Odpowiedź jest bardzo krótka i prosta: Rób często backup’y (kopie zapasowe bazy danych i plików WordPress).
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
WordPress wydał na świat wiele wtyczek, które za darmo i automatycznie będą wykonywać kopie zapasowe dla ciebie nawet codziennie. Poniżej przedstawiam ci kilka najlepszych i najczęściej używanych wtyczek. Moją ulubioną wtyczką jest WP-DB-Backup. Inne wtyczki godne polecenia:
W tym tutorialu pokażę Ci Krok Po Kroku, jak wykonać kopię bazy danych, oraz ustawić, by robiła się ona automatycznie. Pokażę Ci również, jak przywrócić swoją bazę danych oraz całą starą konfigurację WordPress’a.
BackUp Bazy Danych
…czyli Jak utworzyć kopię zapasową w WordPress krok po kroku.
Wybierz z Panelu administracyjnego po prawej stronie Narzędzia i kliknij BackUp.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #1
Pod Nagłówkiem BackUp Options znajdziesz 3 opcje, które możesz zastosować u siebie. Zaznacz Download to your computer i naciśnij Backup (patrz przykład poniżej). Następnie wybierz miejsce na dysku, gdzie chcesz zachować kopię bazy danych i zapisz backup. To wszystko! Nic nie musisz więcej robić.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #2
Jednak wykonywanie backup’ów codziennie, lub co kilka dni jest bardzo denerwujące a co najmniej niewygodne. Na szczęście devepolerzy wtyczki pomyśleli o użytkownikach i dodali do wtyczki możliwość planowania i wykonywania kopii bazy danych automatycznie. Wystarczy tylko skorzystać ze Scheduler’a. Wtyczka będzie robiła za ciebie kopie i wysyłała bezpośrednio na podany przez ciebie adres email. Jest to bardzo wygodna funkcja, którą na pewno docenisz ;). Zobacz na poniższy przykład.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #3
Po lewej stronie możesz wybrać, jak często chcesz, aby wykonywano Backup dla ciebie(1) oraz na jaki email(2) chcesz otrzymywać kopie. Po prawej zaś stronie masz możliwość zaznaczenia dodatkowych opcji(3) (przeważnie są to ustawienia wtyczek, które również warto uwzględnić przy tworzeniu kopii). Następnego dnia powinieneś otrzymać pierwszy backup.
WordPress – odzyskiwanie bazy danych
…czyli jak odzyskać bazę danych w WordPress, oraz przywrócić konfigurację bloga – krok po kroku.
Poniższy poradnik pomoże ci odzyskać poprawnie bazę danych tylko w przypadku, gdy już zrobiłeś, wykonałeś poprawną kopię zapasową w przeszłości. Jeśli masz taką kopię zapasową, to pokażę Ci dokładnie krok po kroku, jak ją odzyskać. Jeśli chcesz wiedzieć, jak poprawnie przenieść WordPress’a na nowy hosting, przeczytaj ten artykuł.
1. Zaloguj się do FTP i usuń całą zawartość katalogu /wp-content/cache.
2. Sprawdź plik wp-config.php w głównym katalogu wordpress’a, aby upewnić się, jakiej bazy używa Twój blog. Patrz poniżej:
WordPress Backup – Zrzut ekranu #4
3. Zaloguj się do PHP MyAdmin i wybierz bazę danych, którą chcesz naprawić/przywrócić. Jeśli nie wiesz, jak nazywa się twoja baza, patrz punkt 2 powyżej.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #5
4. Zobaczysz całą listę tabel, które zawiera twoja baza. Jak widać na przykładzie niżej najpierw zaznacz wszystkie, a następnie kliknij Usuń.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #6
Następnie potwierdź akcję klikając TAK. W tym momencie wszystkie tabele w bazie danych zostaną całkowicie usunięte.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #7
Powinieneś zobaczy komunikat Zapytanie SQL zostało wykonane pomyślnie
5. Teraz, kiedy Twoja baza danych jest już pusta, możesz wgrać wcześniej utworzoną kopię bazy danych tzw. backup klikając w Import.
WordPress Backup – Zrzut ekranu #8
Wybierz kopię bazy danych z komputera, klikając przeglądaj pod Plik do importu
WordPress Backup – Zrzut ekranu #9
Prawidłowo przywrócona baza danych powinna zakończyć się komunikatem podświetlonym na zielono, jak poniżej:
WordPress Backup – Zrzut ekranu #10
To wszystko! Wyloguj się z PHP MyAdmin i zaloguj się do Kokpitu na swoim blogu w celu sprawdzenia, czy wszystko działa, jak należy.
Przed napisaniem tego artykułu, przetestowałem tą metodę u siebie. Jeśli wszystkie kroki wykonasz zgodnie z tym tutorialem, nie powinieneś mieć problemu 😉
Dla pewności sprawdź również cały wygląd strony, czy wszystkie tabele bazy zostały zaimportowane prawidłowo.
Pamiętaj, aby co jakiś czas, najlepiej raz dziennie, a co najmniej raz w tygodniu wykonywać kopię zapasową bazy danych. Czasem zdarzają się problemy nawet przy zwykłej aktualizacji wtyczek WordPress’a. Szanuj swoją pracę oraz czytelników twojego bloga 😉
Wielu z nas, blogerów zastanawia się, jak optymalizować bloga, aby był on przyjazny zarówno dla czytelników, jak i wyszukiwarek. Ostatnio dostaję coraz więcej wiadomości e-mail, ile i jakie wtyczki powinno się zainstalować, aby blog nie był zbyt przeciążony.
W tym artykule opiszę listę wtyczek WordPress, które używam na tym blogu oraz inne wtyczki alternatywne, które również możesz przetestować. Ilość wtyczek zależy od rodzaju strony, którą zamierzasz prowadzić.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
Na ministronach WordPress uruchamiam 6-8 wtyczek. Natomiast na blogu eksperckim (takim, jak ten) wtyczek zainstalowanych mam ponad 20. Natomiast na squeeze page tych wtyczek może być 2,3. Jednak można wskazać podstawowe wtyczki, bez których z pewnością będzie Ci trudniej prowadzić bloga. Jest to tak zwany rdzeń bloga.
Podstawowe Wtyczki WordPress
Optymalizacja SEO
All in One SEO Pack – Optymalizuje Title oraz Meta Tagi dla każdego artykułu. Pełni ona główną rolę w informowaniu wyszukiwarek, co tak naprawdę przedstawia dany artykuł. Alternatywą może być Platinum Seo Pack. Jednak spełnia ona taką samą rolę, jak wtyczka, którą polecam.
Google XML Sitemap – tworzy oraz optymalizuje mapę witryny. Odgrywa ona ważną rolę w optymalizacji.
Google Analyticator. Ułatwia w znacznym stopniu integrację z Google Analytics. Wystarczy tylko zsynchronizować Google Analytics z blogiem WordPress za pomocą jednego kliknięcia.
Zwiększanie ruchu na stronie
cbnet Ping Optimizer lub MaxblogPress Ping Optimizer. Obie wtyczki odpowiadają za optymalizację pingowania. Wbrew pozorom – pingowanie jest BARDZO WAŻNĄ czynnością, do której na razie w Polsce mało kto przywiązuje wagę. Jeśli właściwie zastosujesz strategię „blog and ping”, na pewno zdziwisz się rezultatami 😉 A w blogowaniu pingowanie odgrywa poważną rolę, bo chyba nie myślisz pozycjonować każdego artykułu? 😛
Sociable Polska Edycja – wtyczka ta pozwala dodać Tobie oraz czytelnikom bloga do wielu stron Social Mediów – w tym polskich. Część „expertów” uważa ją za bezużyteczną – widocznie ich czytelnicy nie korzystają z social mediów 😀
Permalinks Moved Permanently – W kilku słowach; Przekierowuje czytelnika na poprawny artykuł. Kiedy zmienisz link jakiegoś artykułu – a wyszukiwarki jeszcze nie zreindeksowały wpisu, potencjalny czytelnik, po kliknięciu w link trafi na błąd 404. Na szczęście ktoś napisał wtyczkę PMP, która automatycznie tworzy przekierowanie 301, co pozwala czytelnikowi trafić do źródła. Szczególnie przydatna przy zmianach struktury linków na blogu. Nie musisz bać się, że stracisz PR, czy odwiedzających.
FB Like, lub Facebook Like Button. Obie wtyczki dają możliwość dodawania buttonów Lubię To! Różnica jest taka, że FB like jest bardzo prosta w konfiguracji. Praktycznie nie trzeba nic konfigurować.
Bezpieczeństwo WordPress
Akisment – wtyczka dołączona do instalacji WordPress i jest absolutnie najważniejsza. Radzi sobie ze spamem, jak żadna inna. Na kilkudziesięciu stronach, które posiadam – sprawuje się znakomicie.
WordPress Database Backup – daje nam możliwość automatyzacji back-upów. Dzięki niej możemy być spokojnie o swoje dane.
SI CAPTCHA Anti-Spam – wtyczka bardzo frustrująca, aczkolwiek przydatna, kiedy posiadamy duży ruch i widzimy, że Akisment nie radzi sobie ze spamem. Ja raczej staram się ją omijać – jednak chętnie korzystam z niej, jeśli chodzi o formularze.
Wydajność
W3 Total Cache – Jeśli posiadasz już rozbudowanego bloga, oraz wydaje Ci się, że twoja strona powoli działa, koniecznie zainstaluj właśnie tą wtyczkę. Jeśli chodzi o Cache, możesz również spróbować WP- Cache oraz WP Super Cache. Ja używałem WP Super Cache przez 2 lata, między innymi na tym blogu. Jednak W3 Total Cache jest o wiele wydajniejsza przynajmniej na moich blogach.
Powyższe wtyczki uważam za bardzo dobre i część z nich używam regularnie na każdym blogu. Jednak jest wiele wtyczek, które pomagają mi oraz czytelnikom odnaleźć się na blogu. Mam nadzieję, że pomogą również Tobie.
Poniżej zamieszczam pełną listę wtyczek, które używam wymiennie na moim blogu (ich funkcje i działanie opisuję na swoim blogu Wtyczki – WordPress).
Jak zmienić limit rozmiaru plików, jakie chcemy wysłać na bloga WordPress? Domyślnie WordPress 3.0 nakłada limit wysyłanych mediów na serwer i wynosi max 64MB. Przeważnie jest to mniejszy limit. Zdarza się, że potrzebujemy wrzucić jakiś film, wysokojakościowe zdjęcia, które przekraczają limit rozmiaru wysyłanych plików, ale otrzymujemy komunikat:
Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #1
Na szczęście istnieje możliwość zmiany ograniczeń. Poniższy tutorial pokaże Ci krok po kroku, jak uporać się z tym dość powszechnym problemem.
W zasadzie wystarczy wykonać tylko2 kroki. A jest nim utworzenie pliku php.ini i wysłanie go na serwer do katalogu wp-admin.
Przykładowy kod php.ini powinien zawierać kod:
upload_max_filesize = 512M;
post_max_size = 512M;
Dlaczego przykładowy? ponieważ w miejsce 512 możesz wpisać dowolną wartość w taki sposób, aby odpowiadała rozmiarowi pliku, który zamierzasz umieścić we wpisie, czy wysłać na serwer.
Jak zmienić limit rozmiaru wysyłanych plików w WordPress? – krok po kroku
1. Jak już wcześniej pisałem, trzeba utworzyć plik php.ini. Aby to wykonać, włącz notatnik i umieść w nim przykładowy kod, który zamieściłem powyżej. W miejsce cyfr, wpisz swoje wartości zgodnie z wymaganiami wrzucanych plików. Wartości max_filesize oraz post_max_size nie muszą być takie same. Jednak musisz wziąć pod uwagę fakt, że przy umieszczaniu pliku we wpisie, automatycznie rozmiar wpisu się zwiększy o rozmiar pliku. Zobacz na przykład poniżej:
Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #2
Innymi słowy, rozmiar limitu wysyłanych plików, a także limit rozmiaru wpisów musi być większy od wysyłanego pliku.
2. Następnie zapisz plik pod nazwą php.ini jak na przykładzie poniżej.
Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #3
3. Kiedy zapisałeś już plik, wystarczy go wrzucić do katalogu wp-admin przez FTP używając np. Filizilli. Zobacz na poniższy zrzut ekranu. Jeśli umieścisz plik php.ini w głównym katalogu instalacji WordPress, wtedy zmiana limitu niestety nie zadziała. Aby wszystko poprawnie działało, plik musi znajdować się w katalogu wp-admin.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #4
Jeśli napotkałeś jakieś problemy, napisz o nich w komentarzu. Powodzenia!
Dziś pokażę Ci, jak w szybko i bez niepotrzebnych problemów skracać oraz maskować linki, które wysyłamy swoim znajomym, czy też umieszczamy na swoim blogu. Czasem potrzebujemy zamaskować/skrócić linki partnerskie czy kampanijne.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
Sposobów na maskowanie linków partnerskich jest sporo. Mogą to być ręcznie wykonywane skrypty, przekierowania php, specjalne serwisy typu tnij.org itd. W tym artykule przedstawię Ci najlepsze, według mnie i najszybsze maskowanie linków.
Skracanie adresów za pomocą przekierowania php opisałem w osobnym artykule. Jeśli używasz WordPress, maskowanie linków będzie dla Ciebie o wiele łatwiejsze. A to za sprawą genialnej w swojej prostocie wtyczki GoCodes. Jest ona najczęściej używaną wtyczką, jeśli chodzi o skracanie adresów. [Aktualizacja: wtyczka nie istnieje – przestała być wspierana.]
Cała konfiguracja zajmuje zaledwie parę minut, ale opiszę ją dokładnie, abyś nie miał z nią żadnych problemów. Wtyczką możesz zarządzać z Panelu Administracyjnym w WordPress. Wtyczka dodatkowo prowadzi statystyki kliknięć w skrócony link.
Maskowanie Linków – GoCodes
1. Instalacja wtyczki
Aby zainstalować wtyczkę, wybierz za panelu bocznego zakładkę Wtyczki -> Dodaj Nową.
Następnie w polu wyszukiwania wpiszGoCodes. W rezultatach wyszukiwania znajdź wtyczkę GoCodes i kliknij Zainstaluj. Kiedy proces instalacji się zakończy, włącz wtyczkę.
2. Konfiguracja wtyczki GoCodes
Aby skonfigurować wtyczkę wybierz z bocznego panelu WordPress opcję Ustawienia -> GoCodes. Powinieneś zobaczyć ustawienia wtyczki, jak u mnie poniżej.
Maskowanie Linków – Zrzut ekranu #1
W Polu URL Trigger zmień go na wyraz, który będzie częścią naszego skróconego adresu. Ja zmieniłem sobie na url. Moje skrócone adresy będą wyglądać tak:
https://netblogger.net/url/ninjaaffiliate
Właśnie część linku zaznaczona na czerwono, to URL Trigger. Możesz sobie ustawić, jaki tylko chcesz. W moim wypadku jest to url, ale równie dobrze może być link, dalej, przejdz, link itp. Zaznacz również pole nofollow (przykład powyżej). Na końcu zapisz ustawienia. Wtyczka jest skonfigurowana i gotowa do użytku.
Gdzie zatem mogę skracać i maskować moje swoje linki?
Zarządzanie wtyczką dostępne jest w zakładce Narzędzia.
3. Skracanie adresów za pomocą GoCodes
Jeśli zainstalowałeś i poprawnie skonfigurowałeś wtyczkę, wybierz teraz z bocznego menu Narządzia -> GoCodes. Powinieneś zobaczyć takie opcje, jak na przykładzie poniżej.
Maskowanie Linków – Zrzut ekranu #2
Na czerwono zaznaczyłem, gdzie i co trzeba wpisać, aby skrócony adres działał poprawnie.
U samej góry zobaczysz Redirection Key. Jest to słowo, czy fraza, która będzie widoczna po url. Na przykładzie powyżej będzie to ninjaaffiliate. Zazwyczaj wpisujemy tutaj krótki tytuł jakiegoś pliku, książki czy artykułu.
Natomiast w polu Target URL wpisz oryginalny link, adres docelowy. Załóżmy, że chcemy wysłać skrócony adres artykułu na Onecie:
Zatem w Redirection Key wpisujemy raport-onet, natomiast jako Target URL wpisujemy docelowy adres wiadomości na Onecie.
Jeśli chcemy prowadzić statystyki ukrytych adresów, zaznacz również pole Count hits. Na koniec kliknij Add Redirect.
Twój link powinien działać bez zarzutu. Zawsze możesz sprawdzić, czy wszystko jest OK. Jeśli chcesz coś zmienić, możesz również edytować link, lub całkowicie go usunąć.
Google udostępnia bardzo pożyteczne narzędzia dla wszystkich posiadających swoje strony. Dziś przedstawię podstawowe kroki, które stosuję w NETbloger Indexing System z wykorzystaniem Google Narzędzia dla Webmasterów.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
Google Webmaster Tools pokazuje nam, w jaki sposób Google widzi naszą stronę. Jak Google indeksuje, na jakie słowa kluczowe jesteśmy, lub możemy wylądować najwyżej. Takie raporty i wiadomości, pomagają nam, zoptymalizować stronę i naprawić niepotrzebne błędy. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej i szybciej przebić się przez konkurencję oraz wylądować na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach, w tym wypadku w Google.
Narzędzia Google dla webmasterów dostępne są dla każdego w języku polskim. Aby z nich korzystać, wymagane jest tylko posiadanie konta Google. Jeśli takiego nie posiadasz, może je za darmo założyć w kilka minut: Utwórz Konto.
Jeśli jeszcze nie dodałeś strony, zaloguj się używając swojego konta Google (adres email). Na stronie głównej, po zalogowaniu kliknij Dodaj witrynę…
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #1
Wpisz adres swojej witryny i wciśnij Dalej. Teraz musimy jeszcze zweryfikować własność dodawanej strony. Możesz wybrać kilka sposobów weryfikacji. Według mnie, najszybszy sposób, to Dodanie metatagu do Strony głównej swojej witryny. Zaznacz tą opcję i skopiuj METATAG, który powinien pojawić się , gdy wybierzesz sposób weryfikacji.
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #2
Następnie zaloguj się do panelu administracyjnego na swojej stronie, blogu. Z bocznego panelu wybierz Wygląd -> Edytor.
W edytorze, po prawej stronie zobaczysz pliki, a w zasadzie Szablony, które możesz edytować. Poszukaj Nagłówek (header.php) i przejdź do edycji.
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #3
Następnie poszukaj w kodzie znacznika </head> i bezpośrednio NAD nim Dodaj skopiowany metatag z Google webmaster tools.
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #4
Nie zapomnij Zaktualizować pliku po zakończonej edycji. ( Niebieski przycisk pod edytorem). Teraz, kiedy wkleiłeś już kod, wróć na stronę narzędzi Google dla Webmastera i Zweryfikuj witrynę. Nie kasuj kodu po pomyślnej weryfikacji twojej strony. Zostaw go w spokoju 😉 Jeśli posiadasz mapę witryny, swojego bloga, to dodaj ją do Google korzystają właśnie z Google Webmaster Tools.
Aby to zrobić, z panelu nawigacyjnego w prawym dolnym rogu wybierz Zgłoś mapę witryny.
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #5
Następnie wpisz adres wskazujący na mapę twojej strony. Jeśli używasz WordPress’a zainstaluj wtyczkę Google XML Sitemap. Łatwa i skuteczna wtyczka, która automatycznie utworzy mapę strony, czy bloga. W tym wypadku twoja mapa będzie miała adres:
http://twojastrona.pl/sitemap.xml
Uzupełnij pole, jak na przykładzie poniżej i kliknij zgłoś mapę witryny.
Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #6
Twoja mapa zostanie zgłoszona i Google zacznie gromadzić dane o twojej stronie, czy blogu. Gratulacje, teraz możesz łatwiej optymalizować swoją witrynę, aby osiągała wyższe miejsca w rankingach.
W narzędziach dla webmasterów znajdziesz mnóstwo statystyk, które pomagają webmasterom być bardziej skutecznymi. Dlaczego z nich nie skorzystać?
Wielu blogerów promuje swoje wpisy na różne sposoby. Niektórzy robią to bardzo chaotycznie; dodają i udostępniają swoje wpisy, gdzie się tylko da.
Zauważalnym błędem jest to, że większość blogerów poszukuje czytelników dla swojego bloga promując go jako całość. Chodzi o to, że wielu z nich stara się przyciągnąć internautów na główną stronę swojego bloga.
Oczywiście, nie ma w tym nic złego, jednak szybciej znajdziesz czytelników udostępniając i promując swoje pojedyncze Wpisy.
Promując wpisy staniesz się bardziej efektywny, ponieważ trafisz do osób, które poszukują np. rozwiązania problemu, który ty opisujesz na swoim blogu.
Po opublikowaniu wpisu, poświęć kilka chwil na udostępnienie wpisu w sieci. Nie zajmie Ci to dużo czasu, a na pewno dotrzesz do szerszego grona odbiorców.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
Wiadomości w serwisach społecznościowych. Poinformuj swoich znajomych na Facebooku, Naszej Klasie, Twitterze, czy blipie, że dodałeś Wpis. Uważaj, żeby nie zasypać twoich znajomych i obserwujących Ciebie masowymi linkami. Rób to mądrze, z czasem, kiedy będziesz miał więcej osób obserwujących Cię, podążających za Tobą, takie kampanie będą coraz bardziej silniejsze.
Kampanie Bookmarkingowe. Promuj wybiórczo swoje wpisy na stronach typu kciuk, wykop, reddit, Spis.pl itd. Jeśli używasz WordPress’a przeglądnij mój wpis na temat wtyczek społecznościowych w WordPress. Zainstaluj wtyczkę SOCIABLE POLSKA EDYCJA, która pozwoli Ci na szybsze prowadzenie takich kampanii. Dlaczego wybiórczo? Ponieważ lepszy efekt osiągniesz dodając kilka linków dziś, kilka jutro, kilka za tydzień itd. To pozwoli na wyższy ranking wpisu w Google. A ruch z wyszukiwarek jest dla nas rzeczą ważną.
Komentarze na innych blogach. Pomagaj ludziom rozwiązać ich problemy, dodawaj komentarze na innych blogach. Skorzystaj z wtyczki CommentLuv, która jest doskonałym narzędziem do promowania wpisów. Nie chodzi mi tutaj o dodawanie komentarzy typu „Super Post”, „Dzięki, jesteś wielki :D” lecz postaraj się komuś pomóc, weź udział w dyskusji.
Komentarze na Forach. Podobna zasada, jak przy komentowaniu na blogach. Pomagaj ludziom, którzy mają podobny problem do tego, który opisałeś w swoim wpisie i dodaj link do niego.
Sygnatury mailowe. Dodawanie podpisów do wysyłanych emaili jest dosyć powszechne. Lecz spróbuj dodać link do najnowszych wpisów. Jeśli wysyłasz email związany z treścią umieszczonego wpisu, dodaj link w sygnaturze.
Wpisy Follow up. Opisz dany problem w kilku częściach, w kilku wpisach. Np. u mnie na blogu możesz zauważyć taką strategię tutaj: NETbloger Indexing System.
Reklamy Wpisów. Możesz również reklamować swoje wpisy korzystając z Google Adwords czy też facebook ads.
Marketing Artykułowy. Napisz podobny artykuł do tego, który umieściłeś na blogu i dodaj do serwisów takich jak artelis.pl, albercik.pl, publikuj.org itp. W stopce artykułu dodaj link do unikatowego, jakościowego wpisu na blogu
Newsletter, RSS. Promuj swoje wpisy zakładając newsletter, bądź uruchom kanał RSS dając możliwość subskrybowania twoich wpisów.
Wewnętrzne linki. Przykładem może być ten wpis, ponieważ promuje on wewnętrzne wpisy na moim blogu. Jeśli będziesz dodawał je mądrze, możesz również zwiększyć oglądalność swoich wpisów.
Nie każdy wpis będzie promowany według wszystkich powyższych sposobów. Osobiście promuję 1, maksymalnie 2 wpisy tygodniowo. Reszta musi sobie radzić sama. 😉
Opublikowana lista nie jest idealna i jedyna w swoim rodzaju. Istnieje wiele strategii, jak promować siebie, swoje artykuły, filmy itp., lecz tych 10 uważam za podstawy. Jeśli stosujesz jakieś inne strategie, podziel się z nami w komentarzu poniżej.
Wiele osób na moim blogu pyta, jak udostępniać swoje treści w serwisach społecznościowych. Dlatego opublikowałem kilka wtyczek, rozwiązań do udostępniania i dzielenia się swoimi postami na portalach społecznościowych.
Wpis archiwalny. Treść może być nieaktualna.
1. Sociable – wersja polska
Jest to dodatek do angielskiej wersji SOCIABLE. Dodaje takie serwisy, jak:
Blip
Co-Robie.pl
Flaker
Grono
Kciuk.pl
OSnews.pl
Pinger
Spis.pl
Śledzik
vala.pl
Wahacz.pl
Wykop ( standardowo z Sociable)
Ukazała się również nowa wtyczka Sociable Polska Edycja, która dodatkowo dodaje więcej polskich serwisów. Ta wersja wtyczki jest o wiele wygodniejsza, ponieważ nie trzeba instalować dodatkowo angielskiej wersji Sociable. W tym wypadku jedyne, co musimy zrobić, to zainstalować i uruchomić wtyczkę 😉
2. Wtyczka Społecznościowa Facebooka
Przydatna dla tych, którzy mają swój FanPage na facebooku. Aby umieścić ją na blogu wordpress, nie musisz instalować żadnej wtyczki, wystarczy, że skorzystasz z pluginu facebooka, który wygeneruje automatycznie dla Ciebie kod, który potem możesz wkleić na stronie, czy w widgetach.
Jeśli nie chcesz bawić się z kodem, możesz zainstalować wtyczkę Facebook Like Box Widget wybierając z panelu Wtyczki->dodaj nową i wyszukaj facebook like box widget.
3. Twitter
Jeśli używasz Twittera i chcesz dać możliwość twoim czytelnikom udostępniać twoje wpisy u siebie, na twitterze, skorzystaj z wtyczki Tweet This. Prosta wtyczka, która dodaje ikonę twittera do każdego wpisu, czy strony.
Jeśli chcesz wysyłać wpisy z WordPress’a na Twitter – zainstaluj wtyczkę WP to Twitter.
Wtyczek do Twittera jest na prawdę mnóstwo. Opisane przeze mnie rozwiązania nie są jedyne. Możesz poszukać wtyczek za pomocą wyszukiwarki wordpress’a i wybrać sobie te najbardziej odpowiedznie dla ciebie.
Jeśli używasz jakiejś innej wtyczki, podziel się z nami w komentarzu.