• Jak zmienić adres strony w WordPress?

    Jak zmienić adres strony w WordPress?

    Najbardziej znanym problemem przy przenoszeniu WordPressa na nową domenę, czy katalog – jest zmiana adresu strony.

    Niestety, przy przenoszeniu bloga na inny serwer musimy własnoręcznie zmienić adresy url na nowe. Dzieje się tak, ponieważ WordPress przechowuje adres strony w swojej bazie danych. Więc kiedy przenosisz bazę danych, równocześnie zachowujesz również stary adres url strony.

    UWAGA: Pamiętaj, aby przed każdą zmianą/edycją na stronie WordPress wykonać solidną kopię zapasową bazy danych i plików!

    W tym wpisie chciałbym opisać trzy podstawowe sposoby na zmianę adresu bloga WordPress:

    1. Zmiana url za pomocą Velvet Blues Update URLs
    2. Zmiana adresu za pomocą Search and Replace
    3. Edycja w pliku wp-config.php
    4. Zmiany w bazie danych WordPress (phpmyadmin)

    Wszystkie metody przetestowałem. W tutorialu „Jak przenieść bloga WordPress na nowy serwer” opisałem zmianę adresu strony za pomocą wtyczki Search and Replace, lecz jeśli chcesz tylko zmienić adres strony, polecam opcję pierwszą – zmiana adresu strony za pomocą wtyczki Velvet Blues Update URLs. Jest to najprostsza, najbardziej popularna obecnie na świecie metoda, a co najważniejsze – skuteczna.

    1. Zmiana adresu strony za pomocą Velvet Blues Update URLs

    Aby zmienić wszystkie adresy na blogu(wpisy, kategorie, tagi, załączniki, multimedia) na nowe, wystarczy zainstalować wyżej wymienioną wtyczkę Velvet Blues Update URLs i za pomocą kilku kliknięć rozwiązać problem.

    Po instalacji wtyczki wybierz Ustawienia z prawego panelu i następnie Update URLs.

    W polu Old URL wpisz stary adres bloga, z kolei w polu New URL wpisz nowy adres bloga wordpress. Pod spodem zaznacz, jakie adresy mają być zmienione. Jeśli przenosisz całego bloga na inną domenę, polecam zaznaczyć 4 pola od góry(SCREENSHOT #2) GUIDs lepiej zostaw w spokoju, chyba że chcesz wkurzyć swoich czytelników kanału RSS 😛

    2. Zmiana adresu strony za pomocą wtyczki Search and Replace

    Jak zmienić wszystkie adresy URL opisałem w 7 kroku artykułu jak przenieść bloga WordPress. Search and Replace ma szerokie zastosowanie i służy nie tylko do zmiany adresów. Posiada również nieco trudniejszy do zrozumienia interfejs, dlatego jednak dla początkujących polecam 1 sposób 😉

    3. Edycja pliku wp-config.php

    Jeśli nie chcesz używać wtyczek, możesz również dodać dwie linijki kodu do pliku wp-config.php:

    define('WP_HOME','https://twojanowastrona.pl');
    define('WP_SITEURL','twojanowastrona.pl');

    Nie zapomnij zmienić twojanowastrona.pl na swój poprawny adres.

    4. Zmiany w bazie danych WordPress przez phpMyAdmin

    Aby zmienić adresy na stronie WordPress, zaloguj do bazy danych na nowym hostingu przez phpMyAdmin, wybierz odpowiednią bazę danych(tą, którą podłączyłeś pod przeniesiony blog) i następnie kliknij SQL. Zobacz 4 Krok – Przenoszenie Bloga na Nowy Serwer

    Aktualizacja Opcji WordPressa – KOD #1

    UPDATE wp_options SET option_value = replace(option_value,
    'http://staradomena.pl', 'http://nowadomena.pl')
    WHERE option_name = 'home' OR option_name = 'siteurl';

    Aktualizacja adresów wpisów i stron w WordPress – KOD #2

    UPDATE wp_posts SET guid =
    replace(guid, 'http://staradomena.pl','http://nowadomena.pl');

    Aktualizacja linków na stronach i we wpisach – KOD #3

    UPDATE wp_posts SET post_content = replace(post_content, 'http://staradomena.pl', 'http://nowadomena.pl');

    Aby przekierować pozostałe adresy url, które nie zostały zmienione, utwórz nowy plik .htaccess w nowym folderze i dodaj poniższy KOD #4

    RewriteEngine on
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^.old-domain.com$ [OR]
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.old-domain.com
    RewriteRule ^/?(.*)$ "http://www.new-domain.com/$1" [R=301,L]

    Nie zapomnij zmienić (staradomena.pl & old-domain.com na stary adres oraz nowadomena.pl & newdomain.com na nowy adres 😉

    To wszystko, jeśli udało Ci się zmienić adres z powodzeniem, lub może masz swój sposób na zmianę adresu strony w wordpress, podziel się z nami w komentarzu.

  • Jak Przenieść WordPress na Inny Serwer?

    Jak Przenieść WordPress na Inny Serwer?

    W tym artykule szczegółowo opiszę przenoszenie WordPressa na inny serwer. Jak przenieść go na nową domenę bądź przenieść bloga z domeną na inny hosting. W kilku krokach przedstawię Ci czynności, które musisz wykonać, aby poprawnie przenieść bloga.

    Aby przenieść bloga na nową domenę, w pierwszej kolejności musisz kupić, dodać domenę do nowego hostingu i przygotować miejsce na bloga.

    Jeśli masz dodaną domenę oraz przygotowane miejsce na nowym hostingu możesz zacząć migrację bloga na nowy hosting.

    W tym celu usuń wszystkie nieużywane wtyczki, szablony, niepotrzebne pliki z katalogu wp-content. Wszystko po to, żeby kopia twojego bloga nie zajmowała wiele miejsca, a zawierała tylko istotne foldery i pliki.

    Jeśli jednak nie wiesz, co jest istotne, a co nie, skopiuj cały folder wp-content na twardy dysk.

    Na nowy hosting potrzebujesz przenieść bazę danych, katalog wp-content oraz foldery i pliki, które sam utworzyłeś w katalogu głównym WordPressa. Zacznijmy zatem po kolei.

    Spis Treści:

    1. Kopiowanie katalogu wp-content na swój twardy dysk
    2. Kopiowanie utworzonych plików i folderów utworzonych przez siebie
    3. Wykonanie kopii bazy danych
    4. Instalacja bloga na własnym serwerze
    5. Aktualizacja wp-content
    6. Aktualizacja bazy danych
    7. Aktualizacja adresu url strony

    1. Skopiuj katalog wp-content/ na swój twardy dysk

    Aby to zrobić, zaloguj się na konto FTP za pomocą klienta FTP (np. FileZilla). Przejdź do katalogu, gdzie znajduje się instalacja WordPressa i pobierz go na dysk jak na przykładzie poniżej:

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #1

    Pamiętaj, że im więcej niepotrzebnych wtyczek, szablonów, katalogów z backupami, tym dłużej klient FTP będzie pobierał dane na dysk.

    2. Skopiuj utworzone przez ciebie pliki i foldery

    Jeśli utworzyłeś własnoręcznie jakieś foldery, pliki w głównym katalogu WordPressa, skopiuj je również na komputer. Nie kopiuj jednak plików utworzonych przy instalacji. Pobierz tylko te, o których wiesz, że zostały utworzone przez ciebie. Żadnych plików konfiguracyjnych nie trzeba kopiować.

    UWAGA: Jeśli wprowadzałeś zmiany w pliku .htaccess oraz wp-config.php, bądź przypuszczasz, że mogła to zrobić zainstalowana przez Ciebie wtyczka, skopiuj również pliki .htaccess oraz wp-config.php (Pliki te znajdują się w głównym katalogu WordPressa)

    3. Wykonaj kopię bazy danych

    Bardzo ważny krok, bez którego twój blog nie będzie działał. W bazie danych znajdują się informacje na temat konfiguracji całego bloga, od wtyczek, przez motywy, loginy, aż po rewizje wpisów.

    Kopię bazy danych możesz wykonać na kilka sposobów. W tym artykule pokażę ci, jak wykonać backup za pomocą wtyczki WP-DB Manager. Jeśli nie wiesz, jak instalować wtyczki, zobacz tutaj. Jeśli używasz WP-DB-Backup, przeczytaj ten wpis.

    Po instalacji wtyczki w prawym panelu administracyjnym będzie widoczna zakładka Database (Screenshot #2). Wybierz BackUp DB i jak na zrzucie ekranu #2 kliknij BackUp.

    Jeśli blog, który przenosisz zawiera mnóstwo danych, zaznacz również GZIP Database Backup File.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #2

    Jeśli chcesz pobrać bezpośrednio kopię bazy danych na dysk, kliknij zakładkę Manage DB Backup, zaznacz wersję kopii i pobierz na dysk.

    Kiedy już masz gotową bazę danych na dysku, możesz zacząć przenoszenie strony na nowy hosting.

    4. Zainstaluj bloga na nowym serwerze

    Jak zainstalować bloga WordPress pisałem już wiele razy: Jak zainstalować WordPress ręcznie oraz Instalacja za pomocą Fantastico.

    Jeśli posiadasz hosting na az.pl, instalacja zajmie ci 2 minuty. Z pola Najpopularniejsze aplikacje wybierz Blog WordPress i następnie Install (zrzut ekranu #3 oraz #4)

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #3
    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #4
    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #5

    Jeśli chcesz zainstalować bloga w głównym katalogu WordPressa, wyczyść pole In Directory(zrzut ekranu #5). Admin Username, Admin Password oraz Admin Email najlepiej ustaw zgodnie z danymi bloga na starym serwerze. Zapamiętaj, a najlepiej zapisz nazwę nowej bazy danych (aby wiedzieć, którą bazę danych będziesz aktualizował przez phpmyadmin w kroku numer 6).

    Jeśli poprawnie wypełniłeś wszystkie szczegóły, kliknij przycisk Install, aby zainstalować bloga.

    5. Zaktualizuj katalog wp-content

    Teraz zaloguj się na swoje NOWE konto FTP i podmień cały katalog wp-content/ na ten ze starego serwera.
    Aby to zrobić poprawnie, najpierw usuń wp-content/ na nowym serwerze (razem z plikami) i następnie wgraj katalog, który skopiowałeś na dysk ze starego serwera. Przesyłanie zajmie trochę czasu, dlatego poczekaj, aż wszystkie pliki zostaną poprawnie przesłane na serwer.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #6

    6. Zaktualizuj bazę danych

    Instalując nowy blog na nowym hostingu i domenie utworzyłeś również nową bazę danych. Aby wszystko działało poprawnie, musisz usunąć nowo powstałą bazę i wstawić kopię bazy danych ze starego serwera. Jak to zrobić szczegółowo opisałem już we wpisie WordPress BackUp od paragrafu „WordPress – dzyskiwanie bazy danych”.

    Aby zaktualizować bazę danych, zaloguj się do phpmyadmin.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #7

    Po lewej stronie zobaczysz listę baz danych. Odszukaj nazwę nowej bazy danych z kroku 4 i wybierz ją. Jeśli posiadasz hosting na az.pl, nazwa danych będzie również poprzedzona loginem, jak na zdjęciu poniżej:

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #8

    Zaznacz wszystkie tabele, wybierz Usuń z rozwijanego menu i potwierdź akcję. Jeśli nie jesteś pewny, jak to zrobić, przeczytaj mój wpis na temat odzyskiwania bazy danych (link wyżej).

    Jeśli twoja nowa baza danych jest już wyczyszczona, zaimportuj kopię bazy danych ze starego serwera(zrzut ekranu #8 niżej). Wybierz zakładkę Import, następnie Lokalizację pliku tekstowego i w prawym dolnym rogu wciśnij Wykonaj.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #9

    Twoja baza powinna działać poprawnie. Sprawdź teraz swoją nową stronę. Jeśli przenosiłeś bloga na nową domenę, prawdopodobnie linki na nowej stronie w dalszym ciągu będą odwoływać się do starej domeny. Dzieje się tak dlatego, że WordPress zapamiętuje adres strony właśnie w bazie danych. Lecz tutaj mam dla Ciebie świetną wiadomość. Nie musisz grzebać w bazie danych w poszukiwaniu starych linków i zmieniać je na nowe.

    7. Zaktualizuj „site url” w bazie danych WordPress

    Jest wiele sposobów, aby zaktualizować adres url bloga na nowej domenie. Możesz ustawiać zapytania w phpmyadmin, dodać kod do pliku wp-config.php. Lecz ja polecam zainstalować wtyczkę Search and Replace. Dzięki niej ustawisz poprawne adresy na całym blogu 3 kliknięciami myszy! Wtyczkę przetestowałem dzisiaj i jest tak prosta w obsłudze, jak dodawanie wpisów na blogu 😉

    Aby zmienić adres bloga na nowy, zaloguj się do panelu administracyjnego bloga WordPress i zainstaluj wtyczkę Search and Replace. Następnie wybierz z lewego panelu Narzędzia(Tools) -> Search & Replace (zrzut ekranu #9) i zaznacz All search/replace!
    W polu Search for wpisz stary adres url
    Natomiast w polu Replaced with wpisz nowy adres url, jak na przykładzie poniżej:

    Jak przenieść bloga – SCREENSHOT #10

    Następnie kliknij Go> i to wszystko! Twój blog powinien działać, jak należy 😉

    Daj znać, czy ci się udało w komentarzu. Jeśli masz jakieś pytania, problemy z przenoszeniem bloga wordpress czy to na nowy hosting, czy domenę, podziel się w komentarzu lub zadaj mi pytanie korzystając z formularza kontaktowego.

    Pozdrawiam!

  • WordPress – zmiana limitu rozmiaru multimediów

    WordPress – zmiana limitu rozmiaru multimediów

    Jak zmienić limit rozmiaru plików, jakie chcemy wysłać na bloga WordPress? Domyślnie WordPress 3.0 nakłada limit wysyłanych mediów na serwer i wynosi max 64MB. Przeważnie jest to mniejszy limit. Zdarza się, że potrzebujemy wrzucić jakiś film, wysokojakościowe zdjęcia, które przekraczają limit rozmiaru wysyłanych plików, ale otrzymujemy komunikat:

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #1

    Na szczęście istnieje możliwość zmiany ograniczeń. Poniższy tutorial pokaże Ci krok po kroku, jak uporać się z tym dość powszechnym problemem.

    W zasadzie wystarczy wykonać tylko 2 kroki. A jest nim utworzenie pliku php.ini i wysłanie go na serwer do katalogu wp-admin.

    Przykładowy kod php.ini powinien zawierać kod:

    upload_max_filesize = 512M;
    post_max_size = 512M;

    Dlaczego przykładowy? ponieważ w miejsce 512 możesz wpisać dowolną wartość w taki sposób, aby odpowiadała rozmiarowi pliku, który zamierzasz umieścić we wpisie, czy wysłać na serwer.

    Jak zmienić limit rozmiaru wysyłanych plików w WordPress? – krok po kroku

    1. Jak już wcześniej pisałem, trzeba utworzyć plik php.ini. Aby to wykonać, włącz notatnik i umieść w nim przykładowy kod, który zamieściłem powyżej. W miejsce cyfr, wpisz swoje wartości zgodnie z wymaganiami wrzucanych plików. Wartości max_filesize oraz post_max_size nie muszą być takie same. Jednak musisz wziąć pod uwagę fakt, że przy umieszczaniu pliku we wpisie, automatycznie rozmiar wpisu się zwiększy o rozmiar pliku. Zobacz na przykład poniżej:

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #2

    Innymi słowy, rozmiar limitu wysyłanych plików, a także limit rozmiaru wpisów musi być większy od wysyłanego pliku.

    2. Następnie zapisz plik pod nazwą php.ini jak na przykładzie poniżej.

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #3

    3. Kiedy zapisałeś już plik, wystarczy go wrzucić do katalogu wp-admin przez FTP używając np. Filizilli. Zobacz na poniższy zrzut ekranu. Jeśli umieścisz plik php.ini w głównym katalogu instalacji WordPress, wtedy zmiana limitu niestety nie zadziała. Aby wszystko poprawnie działało, plik musi znajdować się w katalogu wp-admin.

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #4

    Jeśli napotkałeś jakieś problemy, napisz o nich w komentarzu. Powodzenia!

  • Jak ustawić ładne linki bez mod_rewrite?

    Jak ustawić ładne linki bez mod_rewrite?

    Problem z przyjaznymi i ładnymi linkami na blogu jest bardzo powszechny. Praktycznie każdy początkujący, również często zaawansowany bloger ma problem z ustawieniem ładnych, przyjaznych dla wyszukiwarek linków.

    Aby przyjazne linki działały poprawnie, zazwyczaj potrzeba do tego mod_rewrite. Często jednak nasze hostingi nie oferują nam tego modułu. W takiej sytuacji polecam zmienić hosting lub wykupić mod_rewrite. Jeśli jednak uważasz, że nie jest to konieczne, możesz ustawić ładniejsze linki niż domyślne w WordPress.

    Przykład:

    na moim blogu netbloger.eu możesz zauważyć system linków /%postname%/. Jednak do tego jest wymagany mod-rewrite. Aby ominąć moduł przepisywania linków możemy ustawić nasze linki na stronie bez mod_rewrite w ten sposób:

    /index.php/%postname%/

    Każda zmienna poprzedzona index.php będzie działać. możesz ustawiać kategorie, nazwy wpisów, wg daty itp. Dokładny wykaz zmiennych znajdziesz w artykule o przyjaznych linkach.

  • Spolszczenie WordPress 3.3.2

    Spolszczenie WordPress 3.3.2

    W tym krótkim Wpisie dowiesz się, jak zainstalować spolszczenie do WordPressa. Na stronie głównej WordPress’a możesz pobrać za darmo polską wersję językową.

    Jeśli zainstalowałeś, lub masz do dyspozycji tylko WordPressa z angielską wersją językową, pomogę Ci wgrać spolszczenie. Spolszczenie możesz pobrać z mojego bloga w formacie .rar. W tym celu kliknij w poniższy link i zapisz paczkę na dysku.

    Spolszczenie WordPress 3.3.2 – Instalacja

    1. Wypakuj archiwum i wrzuć cały folder languages na serwer, gdzie zainstalowałeś WordPress’a do katalogu:

    /public_html/twojblogwordpress/wp-content/

    2. Następnie musisz ustawić język polski całego bloga. W tym celu edytuj plik config.php w głównym katalogu WordPress’a łącząc się przez FTP korzystając z  filezilli. Jak obsługiwać program filezilla znadziesz również na moim blogu → FileZilla Klient FTP

    3. Kliknij prawym przyciskiem myszy na wp-config.php i dalej „edytuj”. Poszukaj w pliku ścieżki:

    define ('WPLANG', '');

    i wpisz pl_PL. Pamiętaj, aby nie zostawić żadnych spacji(białych znaków), bo możesz sobie tylko przysporzyć problemów. Wpisz po prostu pl_PL jak to jest pokazane na przykładzie niżej

     
    4. Teraz Zapisz plik i wyślij go z powrotem na serwer(potwierdź jak pokazałem poniżej)

     Jeśli wykonałeś poprawnie wszystkie kroki twój blog został pomyślnie spolszczony. Masz problem? Próbujesz się z czymś uporać, ale nie możesz znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, problemy? Podziel się z nami dodając komentarz.

    Powodzenia 😉

  • Instalacja WordPress za Pomocą Fantastico

    Instalacja WordPress za Pomocą Fantastico

    Instalacja WordPressa używając Fantastico jest banalnie prosta. Cała instalacja zajmuje około 2,3 minuty i wymaga od Ciebie 3,4 kliknięć myszką.

    Jednak wiele ludzi uważa, że instalacja wordpressa jest nie do wykonania, lub napotykają za dużo problemów, dlatego postaram się opisać jak zainstalować wordpressa krok po kroku.

    Instalacja wordpress krok po kroku

    Moje przykłady, które zamieściłem są w języku angielskim, ponieważ zostały wykonane w cPanelu HostGatora.

    cPanel obsługuje jedne z największych firm hostingowych chociażby bluehost, justhost czy wspomniany hostgator.

    Z cPanelu zaczynają korzystać nawet Polskie firmy jak na przykład az.pl – ogromna zmiana na plus w porównaniu do wcześniejszego oprogramowania (co jednak nie zmienia faktu, że ich serwery są tragicznie wolne).

    Jeśli zarządzasz hostingiem przez cPanel znajdź sekcję Software/Services (w j. polskim oprogramowanie itp.) i uruchom Fantastico.

    Po lewej stronie zobaczysz nawigację, po prawej zaś opis. Wybierz WordPress z działu Blogs po lewej stronie.

    Następnie, jak zaznaczono na obrazku uruchom Nową Instalację (New Installation) i postępuj wg poniższych wskazówek.

    1. Wybierz domenę(subdomenę) gdzie zamierzasz zainstalować WordPress
    2. Sugeruję tutaj zostawić to pole puste, chyba, że chcesz zainstalować WordPress’a w innym katalogu na domenie
    3. np. public_html/twojadomena/blogwordpress
    4. Wpisz kolejno nazwę administratora i hasło – te dane będą Ci potrzebne przy    logowaniu do PA
    5. Tutaj z kolei swój nick, widoczny przy publikacji postów
    6. (Zaleca się, żeby był inny od nazwy administrator czy admin)
    7. Dalej wpisz adres email,
    8. Nazwę Twojego bloga/strony oraz opis strony, po czym uruchom instalację klikając Instaluj WordPress

    Zobaczysz informacje o automatycznie utworzonej bazie danych i url strony. Aby zakończyć instalację kliknij Finish Installation (Zakończ instalację).

    Gratulacje, Twój blog został pomyślnie zainstalowany. Jeśli masz jakieś problemy, podziel się z nami w komentarzu.

  • Nowy WordPress 3.0 "Thelonious"

    Nowy WordPress 3.0 "Thelonious"

    Właśnie wyszła na światło dzienne nowa wersja WordPressa – Thelonious.

    Wprowadzono liczne zmiany. Zmieniono szatę graficzną, domyślny szablon, co dla mnie jest plusem. Widoczne zmiany można zauważyć przy instalacji oprogramowania. Już przy instalacji możesz wybrać swoją nazwę użytkownika i hasło.

    Jeśli chcesz zaktualizować swojego WordPress’a do najnowszej wersji, wybierz opcje narzędzia -> zaktualizuj automatycznie. Więcej o zmianach dowiesz się tutaj.