• Jak Przenieść WordPress na Inny Serwer?

    Jak Przenieść WordPress na Inny Serwer?

    W tym artykule szczegółowo opiszę przenoszenie WordPressa na inny serwer. Jak przenieść go na nową domenę bądź przenieść bloga z domeną na inny hosting. W kilku krokach przedstawię Ci czynności, które musisz wykonać, aby poprawnie przenieść bloga.

    Aby przenieść bloga na nową domenę, w pierwszej kolejności musisz kupić, dodać domenę do nowego hostingu i przygotować miejsce na bloga.

    Jeśli masz dodaną domenę oraz przygotowane miejsce na nowym hostingu możesz zacząć migrację bloga na nowy hosting.

    W tym celu usuń wszystkie nieużywane wtyczki, szablony, niepotrzebne pliki z katalogu wp-content. Wszystko po to, żeby kopia twojego bloga nie zajmowała wiele miejsca, a zawierała tylko istotne foldery i pliki.

    Jeśli jednak nie wiesz, co jest istotne, a co nie, skopiuj cały folder wp-content na twardy dysk.

    Na nowy hosting potrzebujesz przenieść bazę danych, katalog wp-content oraz foldery i pliki, które sam utworzyłeś w katalogu głównym WordPressa. Zacznijmy zatem po kolei.

    Spis Treści:

    1. Kopiowanie katalogu wp-content na swój twardy dysk
    2. Kopiowanie utworzonych plików i folderów utworzonych przez siebie
    3. Wykonanie kopii bazy danych
    4. Instalacja bloga na własnym serwerze
    5. Aktualizacja wp-content
    6. Aktualizacja bazy danych
    7. Aktualizacja adresu url strony

    1. Skopiuj katalog wp-content/ na swój twardy dysk

    Aby to zrobić, zaloguj się na konto FTP za pomocą klienta FTP (np. FileZilla). Przejdź do katalogu, gdzie znajduje się instalacja WordPressa i pobierz go na dysk jak na przykładzie poniżej:

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #1

    Pamiętaj, że im więcej niepotrzebnych wtyczek, szablonów, katalogów z backupami, tym dłużej klient FTP będzie pobierał dane na dysk.

    2. Skopiuj utworzone przez ciebie pliki i foldery

    Jeśli utworzyłeś własnoręcznie jakieś foldery, pliki w głównym katalogu WordPressa, skopiuj je również na komputer. Nie kopiuj jednak plików utworzonych przy instalacji. Pobierz tylko te, o których wiesz, że zostały utworzone przez ciebie. Żadnych plików konfiguracyjnych nie trzeba kopiować.

    UWAGA: Jeśli wprowadzałeś zmiany w pliku .htaccess oraz wp-config.php, bądź przypuszczasz, że mogła to zrobić zainstalowana przez Ciebie wtyczka, skopiuj również pliki .htaccess oraz wp-config.php (Pliki te znajdują się w głównym katalogu WordPressa)

    3. Wykonaj kopię bazy danych

    Bardzo ważny krok, bez którego twój blog nie będzie działał. W bazie danych znajdują się informacje na temat konfiguracji całego bloga, od wtyczek, przez motywy, loginy, aż po rewizje wpisów.

    Kopię bazy danych możesz wykonać na kilka sposobów. W tym artykule pokażę ci, jak wykonać backup za pomocą wtyczki WP-DB Manager. Jeśli nie wiesz, jak instalować wtyczki, zobacz tutaj. Jeśli używasz WP-DB-Backup, przeczytaj ten wpis.

    Po instalacji wtyczki w prawym panelu administracyjnym będzie widoczna zakładka Database (Screenshot #2). Wybierz BackUp DB i jak na zrzucie ekranu #2 kliknij BackUp.

    Jeśli blog, który przenosisz zawiera mnóstwo danych, zaznacz również GZIP Database Backup File.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #2

    Jeśli chcesz pobrać bezpośrednio kopię bazy danych na dysk, kliknij zakładkę Manage DB Backup, zaznacz wersję kopii i pobierz na dysk.

    Kiedy już masz gotową bazę danych na dysku, możesz zacząć przenoszenie strony na nowy hosting.

    4. Zainstaluj bloga na nowym serwerze

    Jak zainstalować bloga WordPress pisałem już wiele razy: Jak zainstalować WordPress ręcznie oraz Instalacja za pomocą Fantastico.

    Jeśli posiadasz hosting na az.pl, instalacja zajmie ci 2 minuty. Z pola Najpopularniejsze aplikacje wybierz Blog WordPress i następnie Install (zrzut ekranu #3 oraz #4)

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #3
    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #4
    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #5

    Jeśli chcesz zainstalować bloga w głównym katalogu WordPressa, wyczyść pole In Directory(zrzut ekranu #5). Admin Username, Admin Password oraz Admin Email najlepiej ustaw zgodnie z danymi bloga na starym serwerze. Zapamiętaj, a najlepiej zapisz nazwę nowej bazy danych (aby wiedzieć, którą bazę danych będziesz aktualizował przez phpmyadmin w kroku numer 6).

    Jeśli poprawnie wypełniłeś wszystkie szczegóły, kliknij przycisk Install, aby zainstalować bloga.

    5. Zaktualizuj katalog wp-content

    Teraz zaloguj się na swoje NOWE konto FTP i podmień cały katalog wp-content/ na ten ze starego serwera.
    Aby to zrobić poprawnie, najpierw usuń wp-content/ na nowym serwerze (razem z plikami) i następnie wgraj katalog, który skopiowałeś na dysk ze starego serwera. Przesyłanie zajmie trochę czasu, dlatego poczekaj, aż wszystkie pliki zostaną poprawnie przesłane na serwer.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #6

    6. Zaktualizuj bazę danych

    Instalując nowy blog na nowym hostingu i domenie utworzyłeś również nową bazę danych. Aby wszystko działało poprawnie, musisz usunąć nowo powstałą bazę i wstawić kopię bazy danych ze starego serwera. Jak to zrobić szczegółowo opisałem już we wpisie WordPress BackUp od paragrafu „WordPress – dzyskiwanie bazy danych”.

    Aby zaktualizować bazę danych, zaloguj się do phpmyadmin.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #7

    Po lewej stronie zobaczysz listę baz danych. Odszukaj nazwę nowej bazy danych z kroku 4 i wybierz ją. Jeśli posiadasz hosting na az.pl, nazwa danych będzie również poprzedzona loginem, jak na zdjęciu poniżej:

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #8

    Zaznacz wszystkie tabele, wybierz Usuń z rozwijanego menu i potwierdź akcję. Jeśli nie jesteś pewny, jak to zrobić, przeczytaj mój wpis na temat odzyskiwania bazy danych (link wyżej).

    Jeśli twoja nowa baza danych jest już wyczyszczona, zaimportuj kopię bazy danych ze starego serwera(zrzut ekranu #8 niżej). Wybierz zakładkę Import, następnie Lokalizację pliku tekstowego i w prawym dolnym rogu wciśnij Wykonaj.

    Jak przenieść bloga – zrzut ekranu #9

    Twoja baza powinna działać poprawnie. Sprawdź teraz swoją nową stronę. Jeśli przenosiłeś bloga na nową domenę, prawdopodobnie linki na nowej stronie w dalszym ciągu będą odwoływać się do starej domeny. Dzieje się tak dlatego, że WordPress zapamiętuje adres strony właśnie w bazie danych. Lecz tutaj mam dla Ciebie świetną wiadomość. Nie musisz grzebać w bazie danych w poszukiwaniu starych linków i zmieniać je na nowe.

    7. Zaktualizuj „site url” w bazie danych WordPress

    Jest wiele sposobów, aby zaktualizować adres url bloga na nowej domenie. Możesz ustawiać zapytania w phpmyadmin, dodać kod do pliku wp-config.php. Lecz ja polecam zainstalować wtyczkę Search and Replace. Dzięki niej ustawisz poprawne adresy na całym blogu 3 kliknięciami myszy! Wtyczkę przetestowałem dzisiaj i jest tak prosta w obsłudze, jak dodawanie wpisów na blogu 😉

    Aby zmienić adres bloga na nowy, zaloguj się do panelu administracyjnego bloga WordPress i zainstaluj wtyczkę Search and Replace. Następnie wybierz z lewego panelu Narzędzia(Tools) -> Search & Replace (zrzut ekranu #9) i zaznacz All search/replace!
    W polu Search for wpisz stary adres url
    Natomiast w polu Replaced with wpisz nowy adres url, jak na przykładzie poniżej:

    Jak przenieść bloga – SCREENSHOT #10

    Następnie kliknij Go> i to wszystko! Twój blog powinien działać, jak należy 😉

    Daj znać, czy ci się udało w komentarzu. Jeśli masz jakieś pytania, problemy z przenoszeniem bloga wordpress czy to na nowy hosting, czy domenę, podziel się w komentarzu lub zadaj mi pytanie korzystając z formularza kontaktowego.

    Pozdrawiam!

  • WordPress – zmiana limitu rozmiaru multimediów

    WordPress – zmiana limitu rozmiaru multimediów

    Jak zmienić limit rozmiaru plików, jakie chcemy wysłać na bloga WordPress? Domyślnie WordPress 3.0 nakłada limit wysyłanych mediów na serwer i wynosi max 64MB. Przeważnie jest to mniejszy limit. Zdarza się, że potrzebujemy wrzucić jakiś film, wysokojakościowe zdjęcia, które przekraczają limit rozmiaru wysyłanych plików, ale otrzymujemy komunikat:

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #1

    Na szczęście istnieje możliwość zmiany ograniczeń. Poniższy tutorial pokaże Ci krok po kroku, jak uporać się z tym dość powszechnym problemem.

    W zasadzie wystarczy wykonać tylko 2 kroki. A jest nim utworzenie pliku php.ini i wysłanie go na serwer do katalogu wp-admin.

    Przykładowy kod php.ini powinien zawierać kod:

    upload_max_filesize = 512M;
    post_max_size = 512M;

    Dlaczego przykładowy? ponieważ w miejsce 512 możesz wpisać dowolną wartość w taki sposób, aby odpowiadała rozmiarowi pliku, który zamierzasz umieścić we wpisie, czy wysłać na serwer.

    Jak zmienić limit rozmiaru wysyłanych plików w WordPress? – krok po kroku

    1. Jak już wcześniej pisałem, trzeba utworzyć plik php.ini. Aby to wykonać, włącz notatnik i umieść w nim przykładowy kod, który zamieściłem powyżej. W miejsce cyfr, wpisz swoje wartości zgodnie z wymaganiami wrzucanych plików. Wartości max_filesize oraz post_max_size nie muszą być takie same. Jednak musisz wziąć pod uwagę fakt, że przy umieszczaniu pliku we wpisie, automatycznie rozmiar wpisu się zwiększy o rozmiar pliku. Zobacz na przykład poniżej:

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #2

    Innymi słowy, rozmiar limitu wysyłanych plików, a także limit rozmiaru wpisów musi być większy od wysyłanego pliku.

    2. Następnie zapisz plik pod nazwą php.ini jak na przykładzie poniżej.

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #3

    3. Kiedy zapisałeś już plik, wystarczy go wrzucić do katalogu wp-admin przez FTP używając np. Filizilli. Zobacz na poniższy zrzut ekranu. Jeśli umieścisz plik php.ini w głównym katalogu instalacji WordPress, wtedy zmiana limitu niestety nie zadziała. Aby wszystko poprawnie działało, plik musi znajdować się w katalogu wp-admin.

    Zmiana Limitu – Zrzut ekranu #4

    Jeśli napotkałeś jakieś problemy, napisz o nich w komentarzu. Powodzenia!

  • Jak Ustawić WildCard Domeny w cPanelu

    Jak Ustawić WildCard Domeny w cPanelu

    Jak ustawić wildcard dla domeny? Co to jest w ogóle WildCard? Zobacz Wildcard DNS record na Wikipedii.

    Jeśli chcemy używać WordPress MultiSite, musimy włączyć wildcard. Jest on potrzebny, żeby WordPress mógł sam tworzyć subdomeny, bez konieczności bawienia się z każdą subdomeną w panelu administracyjnym hostingu.

    Pamiętaj, że nie ma jednej reguły na włączenie WildCard na hostingach. Poniższe wskazówki dotyczą cpanelu. (np. az.pl). Jeśli masz z tym problem, najlepiej napisz do administratora, aby włączył Ci wildcard dla domeny.

    Ok, najpierw zaloguj się do cpanelu (panel administracyjny twojego hostingu) i wybierz DNS Zone Editor, ikonka pokazana poniżej:

     
    Drugim i ostatnim krokiem jest dodanie symbolu * (shift+8) w miejscu, gdzie masz wpisać subdomenę i kliknij create (utwórz)

    To wszystko, możesz teraz swobodnie zainstalować i używać WordPress Multiuser. Kliknij poniżej, aby dowiedzieć się, jak uruchomić sieć – WordPress MultiSite.

  • Jak zmienić CHMOD (prawa pliku)

    Jak zmienić CHMOD (prawa pliku)

    Chmod – (ang. change mode – zmiana atrybutu) – polecenie zmiany zezwoleń dostępu do plików w systemach uniksowych.

    Aby zmienić prawa twoich plików, potrzebujesz mieć dostęp do twojego konta FTP, na którym umieszczone są twoje pliki WordPressa.

    Aby połączyć się z kontem FTP potrzebny jest klient FTP. Osobiście polecam Fillezillę. Jak podłączać się do konta FTP za pomocą tego klienta opisałem już w tym tutorialu.

    Kiedy jesteś już podłączony do twojego konta FTP, kliknij prawym przyciskiem myszy na folderze/pliku w którym chcesz zmienić prawa i wybierz Prawa pliku...

    Masz możliwość zmienić Chmody zaznaczając odpowiednie kwadraciki. Najważniejsze wartości dla plików:

    • 600 – Tylko właściciel ma prawo do odczytu i zapisu.
    • 640 – Właściciel ma prawo do zapisu i odczytu, a reszta tylko prawo odczytu.
    • 666 – Wszyscy mają prawo do odczytu i zapisu.
    • 700 – Tylko właściciel ma prawo do odczytu, zapisu, uruchomienia.
    • 755 – Właściciel ma wszystkie prawa do pliku, reszta tylko prawo do odczytu i uruchomienia.
    • 777 – Wszyscy mają pełne prawa (nie zalecane).
    • 744 – Właściciel ma pełne prawa do katalogu, reszta ma prawo do odczytu.

    Wybierz prawa, które cię interesują i kliknij OK. Możesz również nadać te same prawa dla całego katalogu (w tym również dla plików zawartych w danym katalogu). Aby to zrobić zaznacz przejdź do podkatalogów i zastosuj do wszystkich plików i podkatalogów. Możesz również wybrać tylko do wpisów lub tylko do podkatalogów.

  • Jak ustawić ładne linki bez mod_rewrite?

    Jak ustawić ładne linki bez mod_rewrite?

    Problem z przyjaznymi i ładnymi linkami na blogu jest bardzo powszechny. Praktycznie każdy początkujący, również często zaawansowany bloger ma problem z ustawieniem ładnych, przyjaznych dla wyszukiwarek linków.

    Aby przyjazne linki działały poprawnie, zazwyczaj potrzeba do tego mod_rewrite. Często jednak nasze hostingi nie oferują nam tego modułu. W takiej sytuacji polecam zmienić hosting lub wykupić mod_rewrite. Jeśli jednak uważasz, że nie jest to konieczne, możesz ustawić ładniejsze linki niż domyślne w WordPress.

    Przykład:

    na moim blogu netbloger.eu możesz zauważyć system linków /%postname%/. Jednak do tego jest wymagany mod-rewrite. Aby ominąć moduł przepisywania linków możemy ustawić nasze linki na stronie bez mod_rewrite w ten sposób:

    /index.php/%postname%/

    Każda zmienna poprzedzona index.php będzie działać. możesz ustawiać kategorie, nazwy wpisów, wg daty itp. Dokładny wykaz zmiennych znajdziesz w artykule o przyjaznych linkach.

  • Instalacja WordPress za Pomocą Fantastico

    Instalacja WordPress za Pomocą Fantastico

    Instalacja WordPressa używając Fantastico jest banalnie prosta. Cała instalacja zajmuje około 2,3 minuty i wymaga od Ciebie 3,4 kliknięć myszką.

    Jednak wiele ludzi uważa, że instalacja wordpressa jest nie do wykonania, lub napotykają za dużo problemów, dlatego postaram się opisać jak zainstalować wordpressa krok po kroku.

    Instalacja wordpress krok po kroku

    Moje przykłady, które zamieściłem są w języku angielskim, ponieważ zostały wykonane w cPanelu HostGatora.

    cPanel obsługuje jedne z największych firm hostingowych chociażby bluehost, justhost czy wspomniany hostgator.

    Z cPanelu zaczynają korzystać nawet Polskie firmy jak na przykład az.pl – ogromna zmiana na plus w porównaniu do wcześniejszego oprogramowania (co jednak nie zmienia faktu, że ich serwery są tragicznie wolne).

    Jeśli zarządzasz hostingiem przez cPanel znajdź sekcję Software/Services (w j. polskim oprogramowanie itp.) i uruchom Fantastico.

    Po lewej stronie zobaczysz nawigację, po prawej zaś opis. Wybierz WordPress z działu Blogs po lewej stronie.

    Następnie, jak zaznaczono na obrazku uruchom Nową Instalację (New Installation) i postępuj wg poniższych wskazówek.

    1. Wybierz domenę(subdomenę) gdzie zamierzasz zainstalować WordPress
    2. Sugeruję tutaj zostawić to pole puste, chyba, że chcesz zainstalować WordPress’a w innym katalogu na domenie
    3. np. public_html/twojadomena/blogwordpress
    4. Wpisz kolejno nazwę administratora i hasło – te dane będą Ci potrzebne przy    logowaniu do PA
    5. Tutaj z kolei swój nick, widoczny przy publikacji postów
    6. (Zaleca się, żeby był inny od nazwy administrator czy admin)
    7. Dalej wpisz adres email,
    8. Nazwę Twojego bloga/strony oraz opis strony, po czym uruchom instalację klikając Instaluj WordPress

    Zobaczysz informacje o automatycznie utworzonej bazie danych i url strony. Aby zakończyć instalację kliknij Finish Installation (Zakończ instalację).

    Gratulacje, Twój blog został pomyślnie zainstalowany. Jeśli masz jakieś problemy, podziel się z nami w komentarzu.

  • Notepad ++ Zaawansowany edytor

    Notepad ++ Zaawansowany edytor

    NotePad++ to mały, jednak bardzo użyteczny edytor kodów źródłowych. Jeśli zamierzasz edytować pliki w swoim blogu, jest on dla ciebie niezbędny. Pozwala on uniknąć problemów z niepoprawnym kodem, czy białymi znakami. Krótko mówiąc, Jest to NotePad na sterydach 😉

    Naprawdę warto go zainstalować, szczególnie jeśli dużo edytujesz. Kiedyś było wiele problemów z instalacją WordPress tylko z tego względu, że przy wpisywaniu danych do wp-config.php użytkownik zostawiał tak zwane białe znaki, które ciężko było zauważyć w zwykłym Notepadzie.

    Jedna spacja, enter i już coś nie grało, nie pasowało. Niektóre hostingi nawet do dzisiaj wymagają ręcznej edycji pliku wp-config.php.

    NotePad ++ możesz pobrać ze strony: https://notepad-plus-plus.org.

    Aby ustawić NotePad++ jako domyślny edytor w kliencie FTP FileZilla, Włącz FZ, następnie wejdź w EDYTUJUstawienia… Z panelu po lewej strone wybierz stronę Edycja pliku. Dalej zaznacz opcję Użyj własnego edytora i wybierz ścieżkę dostępu do NotePada++ ( określ miejsce zainstalowanego programu ). Nie zapomnij zapisać ustawień.

  • FileZilla Klient FTP

    FileZilla Klient FTP

    Niezależnie od tego, czy posiadasz swoją stronę czy bloga, jedną z ważniejszych aplikacji, jakiej potrzebujesz jest klient FTP – FileZilla.

    Klient FTP jest potrzebnym programem, aby przesyłać zdjęcia, filmy czy inne multimedia zarówno na hosting jak i z hostingu. Za pomocą klienta FTP możesz przesłać pliki każdego rodzaju.

    Jest wiele klientów FTP, jednak ja polecam FileZillę. Jest szybka i posiada dużo zaawansowanych funkcji niezbędnych do wygodnego korzystania z tego rodzaju aplikacji.

    FileZillę możesz pobrać tutaj.

  • Jak zrobić przekierowanie strony za pomocą PHP?

    Jak zrobić przekierowanie strony za pomocą PHP?

    Przekierowanie takie można zrobić bardzo łatwo za pomocą skryptu php. Przekierowania php możesz użyć, jako maskowanie linków partnerskich. Jest to bardzo przydatne, ponieważ czytelnik twojego bloga widzi twój link, który dopiero po kliknięciu przekieruje go na stronę z twoim linkiem partnerskim.Przekierowania możesz wykorzystać do wielu celów.

    Jak zatem zrobić to przekierowanie php?

    Nie musisz być programistą, aby robić przekierowania. Dla ułatwienia przygotowałem dla ciebie wzór, który możesz pobrać z tego adresu: https://netbloger.pl/linki/wzor.zip

    Po ściągnięciu najpierw rozpakuj zawartość i dopiero plik zawarty w tym archiwum odpowiednio zmień. W pliku tym zobaczysz kod:

    <?php header("Location: https://netbloger.pl"); /* Redirect browser */ 
    exit; 
    ?>

    Tam, gdzie zaznaczyłem tekst pogrubiony na czerwono, wpisz adres url, na który chcesz wykonać przekierowanie. Następnie zapisz plik pod odpowiednią nazwą i wyślij na serwer. Wygodnie jest zrobić sobie oddzielny folder, w którym będziesz przechowywał wszystkie pliki php z przekierowaniem.

    Teraz, kiedy już wysłałeś swój plik z przekierowaniem na serwer, odczytaj ścieżkę i podaj ją w swoim linku. Jeśli coś ci nie działa, przeanalizuj przykład niżej. Załóżmy, że mam link partnerski ze Złotych myśli:

    https://pp.zlotemysli.pl/simons,1/

    Chcę jednak zamaskować i przekierować link korzystając ze swojej domeny. Dlatego korzystam z powyższego skryptu php i zamieniam parametry na swoje:

    <?php header("Location: http://pp.zlotemysli.pl/simons,1/"); /* Redirect browser */
    exit;
    ?>

    Następnie zapisuję plik pod nazwą zm.php (lub jakąś inną, która mi odpowiada) i wysyłam na serwer do folderu /linki, który wcześniej sobie utworzyłem.

    Teraz podaję ścieżkę do tego pliku z przekierowaniem. W tym wypadku będzie to https://netbloger.pl/linki/zm.php

    Nie zapomnij dodać na końcu .php ponieważ taki link nie będzie działał! Na to warto zwrócić uwagę.

    Innymi metodami na maskowanie linków czy przekierowania mogą być obce serwisy skracające linki: