• Google Panda Update – aktualizacja algorytmu Google 2011

    Google Panda Update – aktualizacja algorytmu Google 2011

    13 Kwietnia 2011 r. Google wprowadziło kilka kolejnych zmian w algorytmie. Do tej pory nie znalazłem sensownego artykułu na temat aktualizacji Google Panda/Farmer w języku polskim, dlatego postanowiłem opublikować takowy na swoim blogu 😉

    Wielu pozycjonerów, marketerów internetowych zadaje sobie pytanie, czy ich kampanie w dalszym stopniu będą skuteczne. Jak prowadzić kampanie SEO, by zajmować najwyższe miejsca w najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, Google?

    Aktualizacja Panda (inna nazwa: farmer) wprowadziła najprawdopodobniej największe zmiany algorytmu, jakie wdrożyła firma Google w ostatnich 8 latach! Aktualizacja dotyczy ponad 16% wszystkich wyszukiwań. Największego szoku doznały olbrzymie serwisy z artykułami, oraz większa część serwisów Web 2.0.

    2 lata, a nawet jeszcze rok temu budując mini stronę, czy publikując artykuły na serwisach typu E-zine Articles, HubPages, czy Squidoo można było z łatwością przebić się do TOP10 w kilka dni!

    Właśnie kilka dni temu (13 kwietnia) zaobserwowałem to na swoich mini-blogach.

    Moja strona zajmowała 1 miejsce w Google na frazę ponad 5000 miesięcznych wyszukiwań [Ścisłe]. Artykuł z E-zin’u był na 5 miejscu. 13 Kwietnia, kiedy sprawdzałem rankingi E-zin nagle wskoczył na pierwsze miejsce, co mnie bardzo zdziwiło, po czym wypadł całkowicie poza TOP 20.

    Podobnie było w przypadku Squidoo (web 2.0). Na pewną frazę zajmowałem 2 miejsce(jako blog), natomiast mój Squidoo lens był na miejscu 7. Po Google Panda Update wypadł całkowicie z TOP 20.

    Co ta aktualizacja oznacza dla Ciebie?

    Google podkreśla, że najważniejszym czynnikiem w rankingach jest CZAS. Google stara się, aby SEO marketerzy nie byli w stanie wbić się po kilku dniach na wysoko wyszukiwane frazy. Jednak zmieniając troszkę taktykę, w dalszym ciągu możemy wylądować na pierwszym miejscu w Google w czasie krótszym niż miesiąc na bardzo ładne frazy 😉

    Najważniejsze zmiany po aktualizacji Panda

    • Wygląda na to, że reklamy na blogu obniżają rankingi. Oczywiście, nie chodzi mi tutaj o to, abyś całkowicie zlikwidował reklamy na blogu, bo to na pewno nie poprawi Ci rankingów (chociaż z takimi opiniami już się spotkałem O.o). Raczej mam na myśli, abyś ograniczył trochę agresywne kampanie reklamowe na twojej stronie, czy blogu. Nie wciskaj reklam Adsense, przeróżnych bannerów gdzie się tylko da.
    • Zwróć uwagę na ilość linków partnerskich, reklamowych. Nie dodawaj w każdym wpisie link promujący. Nie spamuj niepotrzebnie. Sprawdź także, czy wszystkie linki na twoim blogu działają prawidłowo. Aby sprawdzić, czy twoja strona nie zawiera zepsutych linków, zainstaluj wtyczkę Broken Link Checker.
    • Sprawdź indywidualne strony. Oczyść swój blog z niepotrzebnych treści, stron, które nic nie wnoszą, a mogą zaszkodzić. Jeśli stosowałeś techniki BlackHat SEO ze słowami kluczowymi itd., to usuń je ze swojego bloga. Nadszedł czas, aby zrobić porządek ze swoją stroną.
    • „Duplicate Content”… Google zdecydowało nareszcie wyplenić duplicate content (artykuły kopiowane, takie same artykuły). Strony z dużą ilością artykułów kopiowanych, o słabej jakości automatycznie tracą pozycję. Wiele osób, blogerów pisze, że duplicate conent nic nie znaczy dla Google. Być może nie znaczył. Jednak Google się zmienia i z Google update już automatyczne blogowanie nie działa tak skutecznie, jak to było kiedyś. Chyba nie muszę pisać, co trzeba teraz robić 😉 Po prostu dodawaj wysokiej jakości artykuły. Pisząc o Duplicate Content, nie mam tutaj na myśli wpisów na kontach posterous, czy RSS. W tym wypadku jest to Syndication(ktoś zna polski odpowiednik?), który nie jest zaszkodzi w rankingach wujka G. Przeczytaj, co na temat Duplicate Content pisze JohnMu z Google:

    “Just to be clear — using a robots.txt disallow is not a recommended way to handle duplicate content. By using a disallow, we won’t be able to recognize that it’s duplicate content and may end up indexing the URL without having crawled it. For example, assuming you have the same content at:

    • A) http://example.com/page.php?id=12
    • B) http://example.com/easter/eggs.htm

    and assuming your robots.txt file contains:

    user-agent: * disallow: /*?

    that would disallow us from crawling URL (A) above. However, doing that would block us from being able to recognize that the two URLs are actually showing the same content. In case we find links going to (A), it’s possible that we’ll still choose to index (A) (without having crawled it), and those links will end up counting for a URL that is basically unknown. On the other hand, if we’re allowed to crawl URL (A), then our systems will generally be able to recognize that these URLs are showing the same content, and will be able to forward context and information (such as the links) about one URL to the version that’s indexed. Additionally, you can use the various canonicalization methods to make sure that we index the version that you prefer.”

    Podsumowując, nowa Aktualizacja Google była bardzo duża i złamała mnóstwo biznesów, opartych na „black hat techniques”. Wiele multi-stron straciło swoje pozycje.

    Pamiętaj zatem, żeby umieszczać na swoich stronach artykuły wysokiej jakości, wystrzegać się „duplicate content”.

    Staraj się budować backlinki  z różnych źródeł. Nie polegaj tylko na linkach web2.0, czy linkach z artykułów.

    W szczególności zadbaj o ruch na wszystkich stronach social media. Kiedy ludzie umieszczają twoją stronę w serwisach typu social media, to znaczy, że zawiera ona dobrej jakości treść. Popularność strony z kolei przekłada się na rankingi w wyszukiwarkach, a w szczególności w Google.

  • Google – Narzędzia dla Webmasterów

    Google – Narzędzia dla Webmasterów

    Google udostępnia bardzo pożyteczne narzędzia dla wszystkich posiadających swoje strony. Dziś przedstawię podstawowe kroki, które stosuję w NETbloger Indexing System z wykorzystaniem Google Narzędzia dla Webmasterów.

    Google Webmaster Tools pokazuje nam, w jaki sposób Google widzi naszą stronę. Jak Google indeksuje, na jakie słowa kluczowe jesteśmy, lub możemy wylądować najwyżej. Takie raporty i wiadomości, pomagają nam, zoptymalizować stronę i naprawić niepotrzebne błędy. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej i szybciej przebić się przez konkurencję  oraz wylądować na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach, w tym wypadku w Google.

    Narzędzia Google dla webmasterów dostępne są dla każdego w języku polskim. Aby z nich korzystać, wymagane jest tylko posiadanie konta Google. Jeśli takiego nie posiadasz, może je za darmo założyć w kilka minut: Utwórz Konto.

    Jeśli jeszcze nie dodałeś strony, zaloguj się używając swojego konta Google (adres email). Na stronie głównej, po zalogowaniu kliknij Dodaj witrynę…

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #1

    Wpisz adres swojej witryny i wciśnij Dalej. Teraz musimy jeszcze zweryfikować własność dodawanej strony. Możesz wybrać kilka sposobów weryfikacji. Według mnie, najszybszy sposób, to Dodanie metatagu do Strony głównej swojej witryny. Zaznacz tą opcję i skopiuj METATAG, który powinien pojawić się , gdy wybierzesz sposób weryfikacji.

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #2

    Następnie zaloguj się do panelu administracyjnego na swojej stronie, blogu. Z bocznego panelu wybierz Wygląd -> Edytor.
    W edytorze, po prawej stronie zobaczysz pliki, a w zasadzie Szablony, które możesz edytować. Poszukaj Nagłówek (header.php) i przejdź do edycji.

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #3

    Następnie poszukaj w kodzie znacznika </head> i bezpośrednio NAD  nim Dodaj skopiowany metatag z Google webmaster tools.

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #4

    Nie zapomnij Zaktualizować pliku po zakończonej edycji. ( Niebieski przycisk pod edytorem). Teraz, kiedy wkleiłeś już kod, wróć na stronę narzędzi Google dla Webmastera i Zweryfikuj witrynę. Nie kasuj kodu po pomyślnej weryfikacji twojej strony. Zostaw go w spokoju 😉
    Jeśli posiadasz mapę witryny, swojego bloga, to dodaj ją do Google korzystają właśnie z Google Webmaster Tools.

    Aby to zrobić, z panelu nawigacyjnego w prawym dolnym rogu wybierz Zgłoś mapę witryny.

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #5

    Następnie wpisz adres wskazujący na mapę twojej strony. Jeśli używasz WordPress’a zainstaluj wtyczkę Google XML Sitemap. Łatwa i skuteczna wtyczka, która automatycznie utworzy mapę strony, czy bloga. W tym wypadku twoja mapa będzie miała adres:

    http://twojastrona.pl/sitemap.xml

    Uzupełnij pole, jak na przykładzie poniżej i kliknij zgłoś mapę witryny.

    Narzędzia dla Webmasterów – Zrzut ekranu #6

    Twoja mapa zostanie zgłoszona i Google zacznie gromadzić dane o twojej stronie, czy blogu.
    Gratulacje, teraz możesz łatwiej optymalizować swoją witrynę, aby osiągała wyższe miejsca w rankingach.

    W narzędziach dla webmasterów znajdziesz mnóstwo statystyk, które pomagają webmasterom być bardziej skutecznymi. Dlaczego z nich nie skorzystać?