optymalizacja bloga cz.2 (optymalizacja szablonu)

Na pewno zastanawiałeś się nad tym problemem, co robić z wolno działającym blogiem. Czasami tak jest, że strony wczytują się długi czas, często tracisz cierpliwość. Dobrze działający i szybki blog to podstawa. Sam miałem już kilka takich przypadków, że wchodziłem na daną stronę, która niestety ładowała się wieki, po czy traciłem cierpliwość i wyłączałem ją. Jeśli chcesz, żeby twojego bloga czytało sporo ludzi, musisz zadbać o komfort. Wielu czytelników niecierpliwi się już po krótkim czasie. W czy leży zatem przyczyna?
Czasami problem jest z hostingiem ( potrafi on stwarzać niezłe problemy). Często ludzie mają problem po złej instalacji czy konfiguracji wtyczek i szablonów. Dlatego dobrze czytaj instrukcje, jeśli nie jesteś pewny jak je instalować i konfigurować.
Czasami jednak wydaje się być wszystko OK, a twój blog i tak nie pracuje tak, jakbyś ty sobie tego życzył. Poniżej opisałem kilka naprawdę cennych porad, które w 100% polecam każdemu blogerowi.

Zoptymalizuj szablon, którego używasz

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś wykonać przy optymalizacji jest edycja pliku header.php
Abyś nie miał problemów z podstawowymi informacjami, w standardowych szablonach istnieją odsyłacze do bazy danych, skąd przekazywane są informacje do szablonu. Ta funkcja oczywiście wymaga tabel w twojej bazie danych ( im więcej, tym gorzej krótko mówiąc ). Dlatego pierwszą czynnością, którą zalecam bo uruchomieniu szablonu jest właśnie wpisanie odpowiednich danych w pliku header.php. Zobaczmy na przykładzie mojego szablonu:

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" <?php language_attributes(); ?>>
 <head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
 <meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?>; charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

Nie lepiej ustawić w ten sposób?

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr">
 <head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

Wzorując się na przykładzie, możesz również:

  • Ustawić stały link dla RSS (feed)
  • ustawić stały link dla arkuszy stylów
  • ustawić stały link dla pingback
  • ustawić stałe słowa kluczowe
  • ustawić stały opis dla bloga

Kiedy ustawisz wszystko, jak opisałem, będziesz mógł usunąć z bazy danych nawet 11 zapytań (queries), co naprawdę o wiele przyspieszy twój szablon.

Edycja pliku footer.php

Większość szablonów posiada „odsyłacze” do bazy danych również w pliku footer.php, które również możesz ustawić jako stałe, sugerując się przykładem edycji z pliku header.php. Czasami jednak plik ten jest zakodowany, ponieważ autor chce zachować swoje linki w stopce twojego szablonu. Jednak jeśli posiadasz szablon z możliwością edycji pliku footer.php polecam ustawić stałe linki lub usunąć stamtąd linijki z linkiem do kanału RSS, komentarzy RSS czy nazwy twojego bloga.
Jeśli chcesz jeszcze zoptymalizować swojego bloga, przeczytaj mój pierwszy artykuł o optymalizacji bloga.
Jeśli chcesz, abym pomógł ci zoptymalizować twój blog, napisz do mnie wiadomość.
W przyszłości ukarze się ebook o optymalizacji WordPressa ( głownie pod przeglądarki) z którego dowiesz się wiele fantastycznych porad i ciekawostek. Aby być na bieżąco, zapisz się na biuletyn NETblogera – od zera do blogMASTERA, a otrzymasz wiele cennych porad i wskazówek na temat blogowania.


Comments

2 odpowiedzi na „optymalizacja bloga cz.2 (optymalizacja szablonu)”

  1. „Większość szablonów posiada „odsyłacze” do bazy danych”
    Bardzo dziękuję za ten wpis.
    Wiem,ze uzywam darmowego szablonu,jednak tyle linków,ile w nim znalazłem,przyprawił mnie o zawrót głowy.
    Proszę o dalsze wpisy.
    Pozdrawiam

  2. A ja nie potrafie usunąc linków.
    Nie wiem co robić.
    Może ktos doradzić?
    Moja stronka spela.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *