• Social Media: Jak zrobić pływające okienko udostępniania w 2012 roku?

    ,
    Social Media: Jak zrobić pływające okienko udostępniania w 2012 roku?

    W tym wpisie postaram się pokazać, jak łatwo można umieścić na swoim blogu ruchome okienko udostępniania za pomocą kilku prostych kroków. Wytłumaczę Ci, gdzie, kiedy, dlaczego i po co dany kod wkleić, aby share box działał poprawnie.

    Pływające okienko – Przykład

    Napisałem również wersję skróconą dla tych, których nie obchodzą szczegóły, lecz chcą dostać gotowe skrypty do wklejenia w odpowiednich miejscach.

    W tym wpisie nauczysz się:

    1. Jak dodać do takiego okienka przyciski z Facebooka, Google Plus oraz Twittera.
    2. Jak sprawić, aby za każdym razem, niezależnie od wpisu, strony, czy kategorii, udostępniane były poprawne linki.
    3. Jak wyświetlać okienko w lewym dolnym rogu przeglądarki.
    4. Jak ustawić automatyczne ukrywanie okienka, jeśli przeglądarka czytelnika będzie zbyt mała (aby nie kolidowała z tekstem).

    Demo możesz zobaczyć tutaj.

    1. Kod wychwytujący poprawny tytuł oraz adres url wpisu

    Na początku musisz troszkę pogrzebać w kodzie. W pliku footer.php w twoim motywie – na samym końcu wklej poniższy kod (screenshot pod kodem):

    KOD #1

    <?php // URL to share
    if( is_singular() ) {
    $url = get_permalink();
    $text = the_title('', '', false);
    } else if ( is_category() || is_tag() ) {
    if(is_category() ) {
    $cat = get_query_var('cat');
    $url = get_category_link($cat);
    } else {
    $tag = get_query_var('tag_id');
    $url = get_tag_link($tag);
    }
    $text = single_cat_title('', false) . ' on ' . get_bloginfo('name');
    } else {
    $url = get_bloginfo('url');
    $text = get_bloginfo('name') . ' - ' . get_bloginfo('description');
    }
    ?>
    Pływające okienko – Zrzut ekranu #1

    Zadaniem kodu jest wyłapanie poprawnego adresu url oraz tytułu artykułu za sprawą dwóch zmiennych ($url oraz $text)

    2. Kody udostępniające twój kontent w serwisach Social Media

    Następnym krokiem będzie zdobycie odpowiedniego kodu dla każdego przycisku udostępniającego artykuły z bloga. Możesz samodzielnie uzyskać kody na stronie każdego z serwisów, co oczywiście Ci pokażę, lub przejść do paragrafu sposób automatyczny i skopiować przygotowany przeze mnie kod.

    Sposób manualny

    KOD #2

    <div id="social-float">
    <div class="sf-twitter"><!-- KOD z Twittera TUTAJ --></div>
    <div class="sf-facebook"><!-- KOD z Facebooka TUTAJ --></div>
    <div class="sf-plusone"><!-- KOD z Google +1 TUTAJ --></div>
    </div>

    W powyższym kodzie można łatwo zauważyć miejsce do wklejenia kodu z Twittera, Facebooka oraz Google +1.
    TWITTER: 

    1. Kliknij TUTAJ
    2. Wybierz button Share a link
    3. Znajdź w kodzie data-via=”netbloger” i podmień na: data-count=”vertical” data-via=”netbloger” data-url=”{C}” data-text=”{C}” (zamiast netbloger, będzie twoja nazwa)
    4. Zmodyfikowany kod wklej na miejsce Twitter’a

    FACEBOOK:

    1. Kliknij TUTAJ
    2. W polu URL to Like wpisz http://google.com
    3. Odznacz „Send Button” oraz „Show Faces”, a następnie zmień szerokość (width) na 70 i kliknij GET Code
    4. Skopiuj i wklej w odpowiednie miejsce kod IFRAME i znajdź słowo height:
    5. Podmień wartość po dwukropku na 62px (chodzi o wysokość)
    6. Znajdź i podmień http%3A%2F%2Fgoogle.pl na: <?php echo urlencode($url); ?>

    GOOGLE +1: 

    1. Kliknij TUTAJ
    2. Z Size wybierz opcję „Tall”, później skopiuj kod i wklej w przeznaczonym dla Google +1 miejscu
    3. Wyszukaj size=”tall”, dodaj spację i wklej kod: href=”<?php echo $url; ?>”

    I na tym koniec! Twój kod powinien wyglądać podobnie do mojego niżej.

    Sposób automatyczny:

    Skopiuj i wklej gotowy kod poniżej kodu pierwszego w pliku footer.php. Nie zapomnij zmienić TWOJ_LOGIN na swoją nazwę użytkownika w 3 linijce.

    KOD #3

    <div id="social-float">
    
    <div>
    <a href="http://twitter.com/share" data-count="vertical" data-via="TWOJ_LOGIN" data-url="<?php echo $url; ?>" data-text="<?php echo $text; ?>">Tweet</a>
    
    <script type="text/javascript" src="http://platform.twitter.com/widgets.js"></script>
    </div>
    
    <div>
    <iframe style="border: none; overflow: hidden; width: 50px; height: 62px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=186708408052490&amp;href=<?php echo urlencode($url); ?>&amp;send=false&amp;layout=box_count&amp;width=50&amp;show_faces=false&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=62" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
    </div>
    <div>
    
    <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script>
    
    </div>
    </div>

    3. Czas na CSS

    Za pomocą kilku linijek kodu możemy ustawić naprawdę dobrze wyglądające okienko. Dzięki pozycji fixed, nasze okienko będzie cały czas w lewym dolnym rogu (Wyłączając przeglądarkę Internet Explorer 6 – ale jej już prawie nikt nie używa 😉 Przygotowany kod wklej w głównym pliku stylów css. Prawdopodobnie będzie to style.css

    KOD #4

    /**
    * Plywajace Okienko Udostepniania
    */
    #social-float {
    position: fixed;
    left: 10px;
    bottom: 13px;
    width: 78px;
    padding: 10px 5px;
    text-align: center;
    background-color: #fff;
    border: 5px solid rgba(180, 180, 180, .7);
    -webkit-border-radius: 8px;
    -moz-border-radius: 8px;
    border-radius: 8px;
    display: none;
    }
    .sf-twitter {
    height: 62px;
    margin-bottom: 10px;
    }
    .sf-facebook {
    height: 60px;
    margin-bottom: 10px;
    }
    .sf-plusone {
    height: 60px;
    }
    

    Jak powyższy kod ustawić według własnych potrzeb? Patrz screenshot niżej:

    Pływające Okienko – Zrzut ekranu #2

    Ważne: Na razie okienko nie może się wyświetlać, ponieważ wcześniej użyłeś atrybutu display: none; w kodzie. Czytaj dalej!

    4. Ukryj okienko w mniejszych przeglądarkach

    Bez sensu byłoby wyświetlanie okienka w mniejszych przeglądarkach, ponieważ kolidowałoby z treścią strony. Tego oczywiście nie chcesz. Dlatego, aby rozwiązać problem, musimy uruchomić jQuery, aby sprawdzać rozmiar przeglądarki. Wtedy okienko udostępniania będzie wyświetlać się poprawnie w każdych warunkach.

    Po pierwsze, upewnij się, że na swoim blogu masz już uruchomiony jQuery poprzez dodanie kodu do pliku functions.php lub header.php przed tagiem wp_head();

    <script type="text/javascript">
        jQuery(document).ready(function($) {
            // Show social voter only if the browser is wide enough.
            if( $(window).width() >= 1030 )
                $('#social-float').show();
            // Update when user resizes browser.
            $(window).resize(function() {
                if( $(window).width() < 1030 ) {
                    $('#social-float').hide();
                } else {
                    $('#social-float').show();
                }
            });
        });
    </script>

    Linijki 4 oraz 5 sprawdzają przeglądarkę przy pierwszym załadowaniu, czy jest wystarczająco szeroka. Linijka 8 wskazuje na to, że skrypt działa poprawnie również w przypadku, kiedy użytkownik sam zmieni rozdzielczość przeglądarki.

    Domyślnie ustawiłem szerokość 1030px, gdzie 980px odpowiada ogólnie przyjętej szerokości strony +150px na okienko. Możesz oczywiście zmienić według własnego uznania szerokość. Lecz pamiętaj, że musisz zrobić to w obydwóch miejscach.

    Jeśli wszystko umieściłeś w odpowiednim miejscu, powinieneś uzyskać oczekiwane efekty. Czuj się swobodnie ze zmianą kodu i udoskonalaniem po swojemu. Jeśli masz jakieś problemy, daj mi znać w komentarzach!

    Bardzo dziękuję Michaelowi Martinowi(aktualizacja 2025: blog już nie istnieje) za zgodę wykorzystania również jego doświadczenia w tym wpisie. Thanks Michael! 😉

  • Dodawanie komentarzy na podstronach w WordPress

    Dodawanie komentarzy na podstronach w WordPress

    Jest wiele motywów i szablonów, które nie wyświetlają komentarzy na stronach w WordPress, lecz tylko we wpisach. Aby wyświetlić komentarze na podstronach w WordPress zastosuj się do tego przewodnika.

    Typowy klasyczny motyw w WordPress zawiera wiele plików i zazwyczaj plik single.php zawiera informacje na temat wpisów, natomiast plik page.php na temat stron.

    Aby dodać kod komentowania do stron, zaloguj się i z panelu administracyjnego wybierz Wygląd i dalej Edytor. Możesz zrobić to również za pomocą klienta FTP. W tym celu połącz się z serwerem i przejdź do podkatalogu, gdzie znajduje się twój motyw graficzny. np:

    FolderWordPressa/wp-content/themes/TwójMotyw

    Teraz otwórz plik single.php i znajdź kod komentarzy jak tutaj:

    <?php comments_template(); ?>

    Jeśli bezpośrednio obok powyższego kodu występuje jeszcze dodatkowy kod, który jest niezbędny do poprawnego funkcjonowania komentarzy, skopiuj go razem jak tutaj:

    <div class=”comments-block”>
    <?php comments_template(); ?>
    </div>

    Pamiętaj, żeby nie skopiować za dużo kodu, ponieważ napotkasz na niechciane błędy. Z reguły jednak sam kod komentarzy powinien zadziałać.

    Teraz, kiedy skopiowałeś już potrzebny kod, otwórz drugi plik page.php

    Poszukaj miejsca na wklejenie kodu (na przykład wklej kod przed znacznikiem </div>.

    Nie zapomnij zapisać pliku klikając w edytorze Zaktualizuj plik, natomiast jeśli edytowałeś przez klienta FTP, kliknij Zapisz.

    Teraz otwórz stronę na twoim blogu i sprawdź, czy komentarze wyświetlają się na dole strony.

    Komentarze powinny działać poprawnie. Ponieważ jednak sporo motywów graficznych ma swoje kody, nie mogę Ci zagwarantować, że moje kody będą działać poprawnie. Czasami nawet szablony nie posiadają pliku single.php. Jednak w większości szablony posiadają wyżej opisane pliki. Dlatego dobrze poszukaj kodu wyświetlającego komentarze w pliku single.php skopiuj i przenieś go do pliku page.php.

    Jeśli masz z tym problem, podziel się nim w komentarzach.

  • Kurs WordPress dla zielonych

    Kurs WordPress dla zielonych

    Tym wpisem chciałem zakończyć cykl artykułów na temat podstawowych informacji o WordPressie. Sam na pewno się przekonałeś, że bez tego ani rusz 😉 . Może dla ciebie wydają się one śmieszne, może ci pomogłem. Wiem jednak, że jest spora grupa ludzi, która nie wie jak się do tego zabrać. Dlatego postanowiłem opisać w prosty sposób, jak łatwo i przyjemnie z laika stać się „kumatym” blogerem. Poniżej znajdziesz serię artykułów w tej tematyce.

    Podstawy WordPress

    1. Instalacja WordPressa na serwerze
    2. Jak dodać pierwszy wpis na bloga
    3. Zaawansowany Edytor w WordPress
    4. Instalacja i Konfiguracja wtyczek
    5. All in One SEO Pack
    6. Instalacja i konfiguracja motywów graficznych
    7. Jak dodawać podstrony w WordPress
    8. Jak dodawać multimedia do wpisów
    9. Podstawowy pakiet wtyczek dla każdego blogera
    10. Co to jest RSS i do czego służy?

    Teraz chciałbym się skupić już nie tylko na rzeczach technicznych. Będę dodawał artykuły na temat SEO (pozycjonowanie), marketingu internetowego, zarabianiu na blogach. Dodam filmiki, kursy i inne ciekawe rzeczy.

    Wciąż będę pisał o blogowaniu, jak dodawać gadgety na blog, ciekawe wtyczki, widgety. Wszystkie artykuły będę starał się pisać przystępnym językiem, tak abyś je dobrze zrozumiał i mógł z łatwością zastosować u siebie.

  • Przyjazne linki w WordPress oraz problem na home.pl

    ,
    Przyjazne linki w WordPress oraz problem na home.pl

    Permalinks ( Bezpośrednie linki ) – to odnośniki do twoich postów, kategorii i innech stron na twoim blogu. Domyślnym linkiem w WordPress jest struktura:

    http://www.TWOJADOMENA.pl/?p=123

    Nie od dzisiaj wiadomo, że google lubi ładne linki, a nie takie, jak wyżej. Dodatkowo dobrze jest, jeśli szukany tytuł artykułu widnieje w linku. Na przykład na moim blogu:

    https://netbloger.pl/kurs-wordpress-dla-zielonych/

    Pewnie już zauważyłeś cyfrę 110 w środku linku. Jest to ID postu, a umieszczam go w moich linkach opiszę pod koniec artykułu.

    Aktualizacja Maj 2012

    W ciągu ostatnich kilku lat wyszukiwarka Google bardzo się zmieniła, dlatego na dzisiejszy dzień dodawanie ID postu do struktury linku nie da Ci żadnej korzyści, jeśli chodzi o pozycjonowanie.

    Aby edytować linki prowadzące do twoich wpisów nie musisz instalować żadnej wtyczki. Funkcja edycji linków jest wbudowana w WordPress. W tym celu wybierz z panelu administracyjnego Ustawienia i Bezpośrednie odnośniki (Permalinks). Wyświetlą ci się Ustawienia bezpośrednich odnośników.

    Możesz wybrać jeden z sugerowanych linków i kliknąć zapisz zmiany. Poniżej przykładów znajdź Własny format. tam możesz wybrać swój własny schemat.
    Możesz wybrać zmienne spośród:

    • %year% – dodaje rok, na przykład 2009
    • %monthnum% – dodaje miesiąc, na przykład 09
    • %day% – dzień miesiąca, na przykład 27
    • %hour% – godzinę dnia, na przykład 15
    • %minute% – dodaje minutę, na przykład 47
    • %second% – dodaję sekundę, na przykład
    • %postname% – dodaje nazwę twojego postu ( jeśli chcesz używać samego postname, możesz mieć problemy tylko w jednym przypadku. Jeśli używasz wersji starszej, niż 2.0 )
    • %post_id% – dodaje unikalny numer do postu
    • %category% – dodaje nazwę kategorii
    • %author% – dodaje autora wpisu

    Dla przykładu, jeśli chcesz, aby w linku był wyświetlany rok, miesiąc, i nazwę postu, link będzie wyglądał tak:

    /%year%/monthum%/%postname%/

    Jeśli chcesz używać tylko /%postname% aby twój link wyglądał w ten sposób:

    www.TWOJADOMENA.pl/nazwawpisu/

    Skonfiguruj plik .htaccess wklejając poniższy kod:

    Jednak chciałbym ci przedstawić strukturę linków najbardziej przyjaznych z wyszukiwarkami. Przykłady takich linków możesz zauważyć na moim blogu. Na przykład: https://netbloger.pl/110/kurs-wordpress-dla-zielonych/

    Analogicznie zmienna, jaką wpiszesz w twoich bezpośrednich odnośnikach będzie wyglądała w ten sposób: /%post_id%/%postname%/

    Ta struktura sprzyja wyszukiwarkom, ponieważ pomaga w przekierowaniach 301. Myślę, że warto z tego skorzystać.

    Aktualizacja Maj 2012

    Jeśli zamierzasz stworzyć większego bloga (50 wpisów+) ustawianie takiej struktury z ID wpisu jest pomyłką. Taka struktura nie da ci żadnej korzyści, a może nawet zaszkodzić.

    Dlaczego? Ponieważ po dodaniu 50+ wpisów na blogu, ID będzie miało wartość nawet kilku tysięcy. Przy dodawaniu tysięcznego artykułu link z ID wpisu wyglądałby jakoś tak:

    https://netbloger.pl/123345348734534/jubileuszowy-artykul

    Zamiast tego lepiej po prostu użyć np.:

    /%postname%/ lub /%category%/%postname%/

    Przekierowanie 301 jest najefektywniejszym i przyjaznym wyszukiwarkom sposobem przekierowania stron. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się TUTAJ.

    UWAGA!

    Jeśli prowadzisz już blog dłuższy okres czasu i chciałby zmienić linki równocześnie nie tracąc starych, przeczytaj krótki poradnik jak tego dokonać.

    Problemy

    Czasem „ładne linki” nie działają poprawnie, ponieważ na serwerze nie działa mod_rewrite lub jest wyłączony. Znanym problemem z mod_rewrite spotkamy się na hostingu HOME.PL.
    Dzieje się tak dlatego, że home posiada własny serwer Ideawebserwer. Jest on prawie taki sam, jak Apache, jednak prawie robi wielką różnicę. Chociaż home.pl naprawiło już kilka błędów, użytkownicy dalej mają problemy.

    Aby włączyć mod_rewrite, musisz zamienić jedną linijkę w pliku „/wp-includes/vars.php” w katalogu WordPress na twoim serwerze. Znajdź linijkę:

    $is_apache = ( strstr($_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'Apache') || strstr($_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'LiteSpeed') ) ? 1 : 0;

    I zamień ją na:

    $is_apache = ( strstr($_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'Apache') || strstr($_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'LiteSpeed') || strstr($_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'IdeaWebServer')) ? 1 : 0;

    Później wróć do edycji pliku .htaccess i skonfiguruj jak wyżej. Powodzenia!

    Jeśli dalej masz problemy z linkami, opisz proszę swój problem w komentarzu.

  • Witaj, świecie!

    Witaj, świecie!

    netbloger powstał 14 listopada 2009 roku o godz. 13:22. Mam nadzieję, że dobrze z nami się bawisz!