• Co to jest RSS?

    ,
    Co to jest RSS?

    Na pewno już spotkałeś się już gdzieś z napisem RSS (Really Simple Syndication) oraz charakterystyczną ikoną przeważnie pomarańczową. Kanał RSS służy do błyskawicznego informowania czytelnika o pojawieniu się nowego wpisu na blogu. Przykładową stroną wykorzystującą kanały RSS jest właśnie ta strona.

    Dlaczego warto subskrybować kanał RSS?

    RSS podobnie jak newsletter, informuje o nowościach na stronie. Jednak Newsletter słynie z zawalania twojej skrzynki reklamami. Natomiast RSS wysyła na twoją skrzynkę tylko informacje o nowych wpisach i treść tych wpisów. Nie musisz nawet wchodzić stronę, aby przeczytać nowe posty. Jesteś zawsze na bieżąco. Totalny brak reklam, co jest wielkim plusem. Dodatkowo możesz czytać nowe wpisy za pomocą czytników RSS.

    Jak korzystać z RSS?

    Ja osobiście polecam czytnik online Google Reader, ponieważ w domu i nie tylko korzystam z kilku komputerów. Są również dostępne czytniki wbudowane w przeglądarki np Opera czy Firefox. Możesz również przeglądać wpisy również przez czytnik zainstalowany na twoim komputerze.

    Aby otrzymywać wpisy z mojego bloga (a podkreślam, że warto ;)) zapisz się na emailową subskrypcję z prawej strony bloga pod sponsorami lub kliknij ten link RSS

  • Dodawanie filmów i zdjęć w WordPress

    Dodawanie filmów i zdjęć w WordPress

    W tym artykule znajdziesz  podstawowe informacje na temat wgrywania i dodawania mediów na blog. Aby to zrobić zaloguj się do panelu administracyjnego twojego bloga dodając do adresu:

    /wp-login.php

    Aby wgrać multimedia na serwer, wybierz z prawego panelu opcję Media i Dodaj nowe.

    Wyświetli ci się strona Wyślij na serwer nowe media. Kliknij wybierz pliki i wgraj je na serwer. Będą one dostępne w katalogu:

    wp-content/uploads/

    Następnie zobaczysz opis obrazka czy fimu. Na dole znajdziesz szczegółowy adres docelowy twojego pliku. Możesz wgrywać zdjęcia również za pomocą klienta FTP.

    Aby dodać zdjęcia czy filmy do wpisów, wybierz z prawego panelu Wpisy i Dodaj nowy (lub edytuj, jeśli chcesz edytować wybrany wpis).

    Bezpośrednio pod tytułem i odnośnikiem zobaczysz Wyślij/Wstaw. Masz do wyboru Dodaj obrazek, Dodaj film, Dodaj plik dźwiękowy oraz Dodaj medium.

    Jeśli chcesz dodać obrazek kliknij [img]. Możesz dodać obrazek z komputera, z adresu url lub z biblioteki mediów gdzie wcześniej uczyłeś się wgrywać multimedia.

    Jeśli chcesz dodać film, kliknij [img]. Możesz również dodać film z komputera, adresu url lub z biblioteki.

    Masz możliwość również dodania tylko pliku dźwiękowego lub innego medium. W tym celu kliknij odpowiednio [img] lub [img].

    Jeśli chcesz dodać film z YouTube udaj się na stronę z filmikiem youtube i zauważ po prawej stronie ( pod autorem filmu ) Umieść. Możesz wybrać kolor, rozmiar i inne funkcje, po czym skopiuj skrypt i wklej go do źródła wpisu.

    Pamiętaj, aby umieścić skrypt w kodzie html ( Jeśli używasz FCKEditor, w lewym górnym rogu kliknij Źródło dokumentu i wklej tam kod). Następnie opublikuj i ciesz się z filmiku na stronie 😉

    Zamieściłem tutaj tylko podstawowe informacje na temat multimediów na blog, ponieważ seria artykułów WordPress dla zielonych jest przeznaczona dla początkujących twórców. Jeśli nie jesteś już zielony w tematyce WordPressa, nic się nie bój. Niebawem na pewno znajdziesz ciekawe informacje dla siebie 😉

    Czasem nasze hostingi zawodzą i powstaje problem z tymczasowym folderem, który jest niezbędny do przesyłania zdjęć. Jeśli masz problem z wysyłaniem mediów na bloga, utwórz w katalogu głównym WordPress’a folder /tmp. To powinno pomóc.

    W Polsce jest sporo problemów z hostingami, dlatego kiedy informowałem konsultanta z home.pl, że aby działały media na hostingu home, musiałem utworzyć folder /tmp w katalogu głównym WordPressa, a nie tak jak on mi radził, tylko folder na hostingu. Na dodatek upierał się przy swoim, chociaż ja sprawdziłem to już u siebie i na kilku innych blogach 😛 Jak widać różni ludzie chodzą po świecie 😀

    Jeśli masz problem z wysyłaniem mediów, opisz swój problem śmiało w komentarzu 🙂

  • Jak dodawać podstrony w WordPress

    Jak dodawać podstrony w WordPress

    Dodawanie stron w WordPressie to naprawdę nic trudnego. Jednak jeśli dopiero zaczynasz przygodę z WordPressem i nie łapiesz co i jak, nauczę cię jak dodawać strony ;).

    1. Zaloguj się do administracji bloga ( http://twojadomena.pl/wp-login.php )
    2. Z prawego panelu wybierz opcję Strony i dalej Dodaj nową. U góry wpisz tytuł strony, który będzie wyświetlany na stronie głównej.
    3. Niżej wpisz treść strony, jaka Ci odpowiada. Możesz umieszczać tutaj różne skrypty, jak na przykład Kontakt Form 7. Ja u siebie nazwałem tę stronę Zadaj pytanie. Kliknij TUTAJ, aby zobaczyć jak to się prezentuje. Contact Form to wtyczka bardzo przydatna, możesz jej użyć jako np. formularz zamawiający.
    4. Strony możesz tworzyć różnorakie. Możesz przeprowadzać ankiety, pisać informacje o sobie, o swoim blogu i wiele innych.
    5. Teraz zobacz po prawej stronie Opcję Atrybuty i Rodzic. Możesz uporządkować strony w hierarchie, na przykład możesz utworzyć stronę “O mnie” z podstronami “Historia mojego życia” i “Mój pies”. Nie ma ograniczeń co do ilości poziomów hierarchii.
    6. Niżej w Atrybutach poszukaj Kolejność. Strony są zwykle uporządkowane alfabetycznie, ale możesz w powyższym polu wprowadzić liczbę, aby zmienić kolejność, w jakiej są wyświetlane. (Wiemy, że jest to trochę tandetne, będzie lepiej w przyszłych wersjach.
    7. Jeśli masz zainstalowany All in one SEO pack, możesz niżej wpisać słowa kluczowe, opisy itd.
    8. Teraz, kiedy twoja strona jest gotowa, nie zapomnij jej opublikować! W tym celu kliknij opublikuj w prawym górnym rogu.
    9. Gratulacje, twoja strona właśnie została dodana.

  • Instalacja i konfiguracja szablonów graficznych

    Instalacja i konfiguracja szablonów graficznych

    Aby zainstalować motywy graficzne na twoim blogu wykonaj kilka kroków opisanych poniżej.

    Zaloguj się do panelu administracyjnego przez link:

    https://twojastrona.pl/wp-login.php

    Następnie wybierz z prawego panelu administracyjnego Wygląd i dalej Motywy. Pojawi ci się okno z dostępnymi motywami graficznymi, które masz zainstalowane na blogu i które możesz aktywować poprzez opcję Aktywuj pod miniaturą szablonu.

    Jeśli chcesz wgrać szablony na serwer, wybierz Wygląd i dalej Dodaj nowe motywy. Zobaczysz panel wyszukiwania, gdzie możesz znaleźć motywy, jeśli nie masz nic sprecyzowanego.

    Natomiast jeśli masz motyw na dysku i chcesz go wysłać na serwer, możesz zrobić to poprzez opcję Wyślij na serwer.

    Następnie kliknij przeglądaj i poszukaj swojego motywu. Kiedy już wybierzesz szablon, kliknij zainstaluj. Poczekaj chwilę aż instalator zakończy swoją pracę, po czym wróć do przeglądania motywów i wybierz go klikając aktywuj.

    UWAGA! W ten sposób możesz zainstalować motywy tylko w archiwum w formacie .zip Jest to bardzo częsty błąd świeżego blogera, więc zwróć na to uwagę 😉

    UWAGA. Jeśli posiadasz WordPress MU (multi-user), to po wysłaniu motywu na serwer udaj się do administracji blogami (drugie od góry w prawym panelu) dalej motywy graficzne i ustaw dla tego motywu status aktywny (TAK).

    Może się zdarzyć, że ściągniesz sobie szablon z dodatkami w archiwum. Takiego szablonu nie możesz zainstalować wewnętrznie. Tutaj przyda Ci się klient FTP (Polecam Filezilla).

    Zaloguj się na serwer i wrzuć wypakowany już motyw do katalogu: /wp-content/themes/, natomiast wtyczki potrzebne do prawidłowego działania, do katalogu: /wp-content/plugins/.

    Niektóre motywy posiadają możliwość konfiguracji. Jeśli taka istnieje, znajdziesz ją w Panelu Wygląd. Możesz również edytować kod twojego szablonu. W Panelu wygląd wybierz opcję Edytor.

    Do każdego motywu graficznego możesz dodać widgety. W tym celu wybierz Wygląd i dalej Widgety.

  • All-In-One-SEO Pack

    ,
    All-In-One-SEO Pack

    All-In-One-SEO Pack jest bardzo ważną częścią SEO, czyli odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu. Wtyczka tworzy w twoim blogu title tagi i metatagi tak, aby zawierały słowa kluczowe i opisy, które możesz konfigurować wewnątrz wtyczki jak również podczas dodawania wpisów i podstron.

    Aby zainstalować wtyczkę, zaloguj się do panelu administracyjnego i w z Menu Wtyczki wybierz Dodaj nową. Dalej w pustym polu wpisz All in One SEO pack, po czym kliknij szukaj wtyczek. Znajdź ją i kliknij Zainstaluj (po prawej stronie w kolumnie Działania).

    Wyskoczy ci okno ze szczegółowymi informacjami. Możesz ją pobrać na dysk i wgrać na serwer. Wygodniej jednak jest załatwić to wewnątrz. W tym celu kliknij Zainstaluj na pomarańczowym tle i poczekaj na zakończenie pracy przez instalatora. Po pomyślnej instalacji wybierz Włącz wtyczkę. Teraz twoja wtyczka jest włączona i powinna działać poprawnie.

    Prawdopodobnie wyskoczy ci komunikat:

    Kliknij w link the admin page lub wejdź w Ustawienia i wybierz All in One SEO.

    Zobaczysz panel administracyjny wtyczki, gdzie można ją konfigurować. W miejscu plugin status zaznacz Enabled aby ją włączyć.

    Dalej, w znacznikach Home Title: wpisz tutaj tytuł twojego bloga.

    Natomiast w znacznikach Home Description wpisz opis twojego bloga, jaki będzie wyświetlany w przeglądarce.

    W polu Home Keywords wpisz słowa kluczowe twojego bloga.

    Na tym etapie możesz zakończyć podstawową konfigurację. Oczywiście możesz zaznaczyć również aby kategorie czy tagi były używane jako meta keywords, jednak podstawowa konfiguracja obejmuje Tytuł bloga, opis oraz słowa kluczowe.

  • Instalacja i konfiguracja wtyczek

    Instalacja i konfiguracja wtyczek

    Instalacja wtyczek do WordPressa jest niezbędna, jeśli chcesz mieć przyzwoitego bloga. WordPress dysponuje gigantyczną ilością wtyczek na bardzo różne tematy. Krótko mówiąc, dobre wtyczki do WordPressa to podstawa, a jest ich całe mnóstwo.

    Aby zainstalować jakąś wtyczkę, zaloguj się do panelu administracyjnego poprzez link http://twojastrona/wp-login.php i wybierz zakładkę Wtyczki. Rozwinie ci się miniaturowe menu, gdzie możesz wybrać opcje takie jak:

    Zainstalowane – wyświetla wtyczki zainstalowane w WordPressie lecz niekoniecznie muszą być one włączone. Tutaj możesz włączać i wyłączać wtyczki oraz je usuwać.

    Dodaj nową – jeśli chcesz zainstalować jakąś wtyczkę, wybierz właśnie tę opcję. Zobaczysz u góry menu spośród którego możesz wybrać, co chcesz zrobić. W polu szukaj wpisujesz wtyczkę, która cię interesuje i klikasz szukaj wtyczek, po czym wybierasz opcję zainstaluj. Po prawej stronie od opcji Szukaj zauważ opcję Wyślij na serwer. Skorzystaj z niej, kiedy chcesz zainstalować wtyczkę z dysku. Pamiętaj jednak, że musi być ona w formacie .zip aby móc ją wysłać na serwer. Dalej na prawo zobaczysz polecane( wyświetla polecane wtyczki), popularne, najnowsze oraz ostatnio zaukualizowane. Jeśli chcesz wybrać coś dla siebie, możesz poszperać za różnymi wtyczkami.

    Kolejną opcją jest Edytor – możesz tutaj edytować kod wtyczek. W opcji wybierz taką, która cię interesuje.

    Teraz, kiedy wiesz, jak instalować wtyczki, zobacz jak je konfigurować na przykładzie wtyczki All in one SEO Pack.

  • Jak dodawać wpisy w WordPress

    Jak dodawać wpisy w WordPress

    Dodawanie postów na blogu wcale nie jest takie trudne ;). Sam się o tym przekonasz. Aby dodać pierwszy wpis na swoim blogu, postaraj się wykonać poniższe kroki.

    1. Zaloguj się do panelu administracyjnego na twoim blogu.

    np. www.mojastrona.pl/wp-admin/ lub www.mojastrona.pl/wp-login.php/

    2. Po lewej stronie zobaczysz wąski, pionowy panel. Znajdź na nim „Wpisy” ( lub „Posts„, jeśli używasz wersji angielskiej) i kliknij Dodaj nowy (lub Add New, jeśli używasz angielskiej wersji).

    3. U góry, w pustym miejscu pod napisem Dodaj nowy wpis, wpisz tytuł wpisu, który będzie wyświetlany na blogu. ( lub jeśli używasz wersji angielskiej, pod napisem Add New Post

    4. Poniżej tytułu, jeśli zainstalowałeś wcześniej Permalinks, możesz zmienić link do postu klikając Edytuj. Jeśli nie używasz permalinks przejdź niżej, gdzie powinieneś widzieć narzędzia edytora, które pomogą Ci napisać wpis w taki sposób, jaki sobie życzysz. Ja osobiście polecam FCKEditor, o którym już wspominałem na moim blogu.

    5. Pod narzędziami do edycji tekstu zobaczysz poste pole, gdzie możesz pisać co ci się tylko podoba. Tutaj jest pole do popisu dla ciebie. Lecz pamiętaj, że to co tutaj napiszesz, wyświetli się na twoim blogu 😉

    6. Po prawej stronie od tytułu możesz zauważyć tabelę publikuj. Zaletą wordpressa jest to, że zapisuje on co jakiś czas twój wpis w formie szkicu. Możesz tutaj również wybrać dostępność (wpis prywatny lub publiczny) oraz termin publikacji postu ( jest ro bardzo fajna sprawa, ponieważ na blogu liczy się systematyczność. Dlatego możesz napisać klika postów w jeden dzień, które będą się automatycznie publikować w dniach, które im ustawisz ).

    7. Poniżej zobaczysz Tagi wpisów, które możesz wybrać automatycznie, lub własnoręcznie wpisać zgodnie z treścią wpisu.

    8. Ważną opcją są Kategorie; poniżej Tagów. Tutaj decydujesz, do jakich kategorii zaliczysz swój wpis, lub jeśli żadna nie odpowiada, możesz dodać nową klikając Dodaj nową kategorię.

    9. Możesz teraz zobaczyć, jak wygląda twój świeżo upieczony wpis klikając Podejrzyj w tabeli Opublikuj

    10. Kiedy uznasz, że wszystko jest już OK, pora na publikację twojego pierwszego wpisu 😉

    Znajdź tabelę Publikuj i kliknij Opublikuj

    Gratulacje! Właśnie dodałeś swój pierwszy wpis na blogu, możesz go zobaczyć klikając w link zobacz wpis

  • Instalacja WordPress

    Instalacja WordPress

    Jeśli chcesz zainstalować wordpressa i nie możesz sobie poradzić, przedstawiam Ci Prostą instrukcję ze zdjęciami krok po kroku INSTALACJA WORDPRESS.

    Instalacja WordPressa jest bardzo prosta i zajmuje około 5 minut.