• Licznik odwiedzin na blogu WordPress

    Licznik odwiedzin na blogu WordPress

    Jeśli prowadzisz bloga dla innych, a nie tylko dla siebie, to na pewno chcesz wiedzieć, ile ludzi czyta twojego bloga, skąd trafiają na twój blog itp. Aby stwierdzić liczbę wejść, potrzeby jest licznik odwiedzin.

    Dla WordPress stworzono sporo wtyczek monitorujących wejścia, wyjścia, źródła odwiedzin, słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkach itp. Ja polecam ci dwa darmowe liczniki odwiedzin. Jeden z nich to zewnętrzny licznik Google Analytics. Jest on bardzo dobrym licznikiem, oficjalnym produktem Google, dlatego polecam korzystać z niego.

    Osobiście jestem zdania, że jeden licznik to za mało, ponieważ nigdy nie będzie on w 100% dokładny. Dlatego jako drugi licznik odwiedzin używam wewnętrzny plugin WordPress.com Stats. Wymaga on jednak klucza API dostępnego na koncie WordPress.com.

    Korzystanie z Google Analytics oraz WordPress.com Stats daje w sumie dobry efekt. Oczywiście nie jest to idealne rozwiązanie. Możesz skorzystać z innych wtyczek np. WP-Stats.
    Aby wszystko dobrze zainstalować, zapoznaj się z poniższym krótkim tutorialem.

    Do obiektywnego ocenienia statystyk na blogu zainstaluj 2 wtyczki: Google Analytics for WordPress oraz WordPress.com Stats.

    Instalacja Google Analytics na blogu

    Najpierw załóż sobie konto na Google. Aby to zrobić zarejestruj się tutaj: http://www.google.com/analytics/sign_up.html i zaloguj się do panelu. Utwórz nowe konto w Google analytics, wpisz nazwę domeny i pozostałe dane i przejdź dalej. Przejdź dalej, na sam koniec, nie kopiuj żadnego kodu, nigdzie nie wklejaj. Zapisz i zakończ konfigurację.

    Zobaczysz stronę administracyjną, pod nazwą zobaczysz swoją domenę, a całkiem obok kod-ID, (na przykład UA-12345678-9). skopiuj go, ponieważ będzie Ci on potrzebny do konfiguracji GA na twoim blogu.

    Zaloguj się teraz do panelu administracyjnego na swoim blogu, przejdź do zakładki Wtyczki i wybierz dodaj nową. W wyszukiwarce wpisz Google Analytics for WordPress i zainstaluj wtyczkę (Jak zainstalować wtyczki?).

    Zarządzanie i możliwość konfiguracji twojej wtyczki znajdziesz w Ustawieniach. Znajdź taką zakładkę na panelu administracyjnym i poszukaj Google Analytics. Znajdź pole, gdzie masz wpisać ID twojego konta na analytics i wklej tam wcześniej skopiowany kod.

    Teraz przejdź do swojego konta na GA i odśwież stronę. Po 24 godzinach statystyki powinny działać i możesz zaczynać się bawić w analizę ;).

    Instalacja WordPress.com Stats w WordPress

    Czas na instalację drugiej wtyczki, WordPress.com Stats. Poszukaj tej wtyczki w podobny sposób, jak Google Analytics dla WordPress i zainstaluj. Jeśli nie możesz sobie poradzić, zajrzyj tutaj: (Jak zainstalować wtyczki?).

    Następnie musisz skonfigurować wtyczkę. W tym celu Przejdź do zakładki wtyczki i wybierz WordPress.com Stats. Aby wtyczka działała poprawnie, potrzebujesz klucz API, który znajdziesz na swoim koncie w WordPress.com.

    Zaloguj się lub utwórz konto tutaj http://wordpress.com/profile/. W swoim profilu znajdziesz API key. Skopiuj go i przenieś na swój blog. Wklej go i kliknij Save. Jeśli dobrze go wpisałeś, twoje statystyki będą działać poprawnie.

    Możesz korzystać z obu liczników, masz wtedy dla porównania statystyki z różnych źródeł. Jednak jeśli nie potrzebujesz bardziej zaawansowanych statystyk, możesz pozostać tylko na statystykach WordPress.com Stats.

    Jeśli masz jakieś pytania czy wątpliwości, dodaj je w komentarzu.

  • Wielokrotny Autoresponder na blogu

    Wielokrotny Autoresponder na blogu

    Autoresponder to bardzo użyteczne narzędzie marketingowe. Jeśli myślisz o zarabianiu na blogu, wręcz konieczne jest budowanie swojej listy adresowej dzięki wielokrotnemu autoresponderowi.

    Różnica między autoresponderem i wielokrotnym autoresponderem jest taka, że wielokrotny autoresponder może wysyłać całą serię wcześniej przygotowanych listów w ustalonych z góry odstępach czasu. Jest to bardzo pożyteczne narzędzie zwłaszcza, kiedy chcemy prowadzić swój biuletyn, czy kurs e-mailowy.

    Jednym z największych wielokrotnych autoresponderów w Polsce  impleBOT (wersja profesjonalna) i FreeBot (wersja darmowa).

    Na początek zdecydowanie polecam ci wersję darmową FreeBot. Ten darmowy wielokrotny autoresponder jest zupełnie za darmo i w dodatku bez reklam! Dowiedz się więcej…

    Jeden z czytelników poprosił, abym opisał, jak go skonfigurować do swoich potrzeb i jak zamieścić na swojej stronie. Przypominam, że jeśli ty również masz jakiś problem i chciałbyś zobaczyć jego rozwiązanie na moim blogu. Jeśli masz jakieś sugestie odnoście treści, skontaktuj się ze mną.

    Jak się zarejestrować

    Aby założyć za darmo konto na FreeBot, przejdź na stronę https://netbloger.pl/linki/freebot.php i kliknij rejestracja. Wpisz Imię, nazwisko, email, hasło, zgódź się z polityką prywatności i kliknij Załóż darmowy autoresponder. Następnie zaloguj się na swoją skrzynkę EMAIL i potwierdź rejestrację w przesłanym przez freebota emailu.

    Konfiguracja

    Teraz możesz już się zalogować. Wpisz swój adres email oraz hasło i zaloguj się do panelu. Czas na konfigurację. U góry zobaczysz panel administracyjny, poniżej zobaczysz konfigurację twojego autorespondera. Przeczytaj pierwszy krok i kliknij dalej.
    Nie możesz spamować, dlatego zaakceptuj warunki, jakie wyświetlą się na stronie.
    Teraz coś bardziej przyjemnego 😉 Wpisz Nazwę listy i kliknij Dalej.

    Kolejnym krokiem jest wpisanie nazwy, jak będzie się wyświetlała w „polu OD” w skrzynce e-mailowej.

    Następnie powinieneś utworzyć własną politykę prywatności. Pamiętaj! że w żadnym wypadku nie możesz podawać cudzej polityki prywatności, ponieważ grozi to blokadą konta. Możesz jednak posiadać jedną politykę do kilku list mailingowych.

    To wszystko. Gratulacje! Właście skonfigurowałeś swój wielokrotny autoresponder FreeBot.

    W panelu najważniejsze opcje, które będą Cię interesować to subskrybenci, wiadomości oraz ustawienia.
    W opcji subskrybenci możesz zarządzać swoimi subskrybentami, natomiast w opcji Wiadomości możesz dodawać wiadomości, które będą wysyłane do twoich użytkowników.
    Teraz możesz przenieść kod formularza na swoją stronę/bloga. Wybierz odpowiedni dla siebie kod i skopiuj go ( najlepiej bez nazwiska)

    [img]

    Jeśli chcesz umieścić kod w widżetach – przejdź do panelu administracyjnego swojego bloga, wybierz Wygląd  i dalej Widgety. Następnie wybierz widżet oznaczony jako tekst ( podobnie jak przy umieszczaniu mapy google) i wklej skopiowany kod. Kliknij zapisz i zobacz, jak się prezentuje na stronie.

    Prawdopodobnie będzie problem z rozmiarami. Dlatego jeśli chcesz dopasować idealnie, musisz troszkę edytować kod następujący sposób:

    Jeśli chcesz zmniejszyć rozmiar buttona „Zapisz mnie” musisz zmienić wartość zaznaczoną na czerwono poniżej. Znajdź fragment kodu przy końcu:

    <input style="clear:both; display:block; width:254px; margin-top:5px;" type="submit" value="Zapisz mnie"> </form>

    i zmień wartość w pikselach zaznaczoną na czerwono.

    W zależności od liczby będzie zmieniała się szerokość przycisku Zapisz mnie.

    Jeśli chcesz zmienić rozmiar pól przeznaczonych na wpisanie Imienia oraz adresu e-mail, poszukaj w kodzie poniższy fragment i zmień jego zmienne zaznaczone na czerwono.

    <input name="zrodlo" type="hidden" value="standard"> 
    <div style="clear:both;padding-top:5px;">
    
    <label style="width:60px; display:block; float:left; margin-right:15px;" for="email">E-mail:</label> 
    <input style="width:180px; display:block; float:left;" name="email" type="text">
    
    </div>
    
    <div style="clear:both; padding-top:5px;">
    
    <label style="width:60px; display:block; float:left; margin-right:15px;" for="imie">Imię:</label>
    <input style="width:180px; display:block; float:left;" name="imie" type="text">
    
    </div>
    <div style="clear:both; padding-top:5px;">

    Dopasuj wartości do twoich oczekiwań i zapisz gotowy widżet.

    Jeśli chcesz umieścić kod na podstronie bloga lub we wpisie, w panelu administracyjnym wybierz Strony -> Dodaj nową i w edytorze kliknij Źródło dokumentu, lub źródło strony i wklej tam swój kod. Nie zapomnij opublikować! 😛

    W przypadku impleBOTa będzie podobnie, jednak impleBOT posiada więcej przydatnych funkcji, za co oczywiście musisz zapłacić. Możesz oczywiście przetestować najpierw za darmo impleBOT przez okres 14 dni, po czym opłacić abonament.

    Zachęcam do komentowania, zwłaszcza jeśli masz jakiś problem w tym temacie.

  • Jak dodać Mapę Google na blog?

    Jak dodać Mapę Google na blog?

    Jeden z czytelników mojego bloga poprosił mnie żebym napisał poradnik, jak dodać kod mapy google na bloga. Jeśli również masz z czymś problem i chciałbyś zobaczyć jego rozwiązanie na moim blogu, skontaktuj się ze mną.

    Aby dodać mapę Google na blog/stronę, przejdź na stronę http://mapy.google.pl/ w polu wyszukiwania miejsce, które chcesz wyświetlać na swojej stronie, czy blogu. Kiedy już wszystko przygotowałeś, czas na przeniesienie kodu twojej mapy na stronę/bloga.
    W tym celu kliknij w prawym górnym rogu mapy LINK i skopiuj zawartość jak poniżej.

    [img]

    Jeśli chcesz umieścić kod mapy na blogu WordPress, masz możliwość zrobić to na kilka sposobów.

    Umieszczanie mapy Google na podstronie w WordPress

    • zaloguj się do panelu administracyjnego
    • wybierz zakładkę Strony i kliknij Dodaj nową
    • Teraz wybierz Źródło dokumentu lub strony w swoim edytorze i wklej tam swój kod:

    [img]

    • Odznacz źródło dokumentu i wyrównaj swoją mapę. Dodaj tytuł swojej strony, np. „dojazd” i kliknij Opublikuj.
    • Możesz również zmieniać rozmiar w kodzie mapy Google (width-szerokość oraz height-wysokość).

    Umieszczanie mapy Google jako widżet na blogu

    • Aby umieścić kod mapy Google w widgetach na blogu wybierz z panelu administracyjnego WordPress Wygląd, a następnie Widgety.
    • wybierz z dostępnych widget oznaczony jako Tekst (możesz wkleić tam dowolny tekst lub kod HTML) i przeciągnij go do swojego paska

    [img]

    • otwórz widżet Tekst, który umieściłeś w swoim pasku widżetów i wklej tam swój kod pobrany z Google maps.
    • dopasuj szerokość i wysokość tak, aby zachowana była estetyka strony ( <iframe width=”425” height=”350) edytuj tylko parametry podświetlone na czerwono tak, aby dopasować rozmiar mapy do szablonu strony.

    Możesz również dodać google mapę do wpisu podobnie jak przy dodawaniu kodu mapy na stronę statyczną w WordPress.

    Widzisz, że dodawanie mapy Google na blog nie jest wcale takie straszne, jak się wydaje. Czasami szablony oferują po bokach dodatkowe szerokie pola, gdzie można  wklejać grafikę, więc możesz to wykorzystać i wkleić tam kod swojej mapy.

    Jeśli masz jakieś pytania czy problem z dodawaniem map, napisz mi w komentarzach, a odpowiem ci na nie 😉

  • Jak dodać widżety w stopce klasycznego motywu WordPress?

    Jak dodać widżety w stopce klasycznego motywu WordPress?

    Ostatnio stopki w motywach WordPress coraz częściej są rozbudowywane (dotyczy motywów klasycznych – classic themes). Coraz więcej motywów oferuje w stopce różne widżety. Możemy umieszczać informacje o sobie, kategorie wpisów, archiwum i inne gadżety. Nie ukrywajmy, ta funkcja uatrakcyjnia bloga i pomaga mu być bardziej przejrzystym.

    Wiele motywów nadal nie oferuje możliwości dodawania widżetów w stopce. Jednak jest możliwość stworzenia sobie samemu możliwości dodawania tych widżetów. Jest to wbrew pozorom nietrudna sprawa.

    Potrzebujesz edytować 3 pliki:

    • functions.php,
    • footer.php
    • oraz style.css.

    To wszystko! Pamiętaj jednak, aby wykonać edycję poprawnie, podążaj za wszystkimi moimi wskazówkami. Do edycji plików polecam używać bardzo dobrego programu Notepad++.

    Jak zatem dodać paski dodawania widżetów do stopki w WordPress?

    Jeśli już posiadam np. 2 paski boczne w swoim motywie i chcę, aby w stopce wyświetlały się 3, potrzebuję razem 5 pasków dodawania widżetów (Jeśli nie wiesz ile ich masz, otwórz w Panelu Administracyjnym Wygląd -> Widgety. Tam zobaczysz, ile posiadasz pasków).

    Jeśli dla przykładu chcę wyświetlać w stopce 4 paski z widżetami i domyślnie w motywie posiadam 2 paski, razem będę potrzebował 6. Dlaczego o tym piszę? Jest to ważne przy edycji pliku functions.php. My będziemy się trzymać tej wersji z 5 panelami (2 boczne + 3 w stopce).

    Edycja pliku functions.php

    Plik functions.php znajdziesz w katalogu:

    /wp-content/themes/TWÓJ_MOTYW/

    Jeśli twój motyw nie posiada pliku functions.php, (a masz możliwość dodawania widżetów w motywie), po prostu utwórz go i wklej do niego poniższy kod. Oczywiście, jeśli chcesz mieć w sumie 4,6 czy więcej widżetów, zmień liczbę w podanym kodzie na optymalną dla ciebie i wklej do pliku functions.php:

    <?php
    if ( function_exists('register_sidebar') )
    register_sidebars(5,array(
    'before_widget' => '',
    'after_widget' => '',
    'before_title' => '<h4>',
    'after_title' => '</h4>',
    ));

    Następnie musisz pokazać, gdzie twoje nowe paski z widżetami będą wyświetlane na stronie. Aby widżety poprawnie wyświetlały się w stopce, potrzebujesz zmienić troszkę plik footer.php.

    Edycja pliku footer.php

    Otwórz plik footer.php i zaraz  nad tą linijką:

    <div id="footer">

    Dodaj poniższy kod:

    <div id="footer-sidebar" class="secondary">
    
    <div id="footer-sidebar1">
    <?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
    || !dynamic_sidebar(3) ) : ?>
    <?php endif; ?>
    </div>
    
    <div id="footer-sidebar2">
    <?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
    || !dynamic_sidebar(4) ) : ?>
    <?php endif; ?>
    </div>
    
    <div id="footer-sidebar3">
    <?php if ( !function_exists('dynamic_sidebar')
    || !dynamic_sidebar(5) ) : ?>
    <?php endif; ?>
    </div>
    
    </div> <!-- Close footer-sidebar -->
    
    <div style="clear-both"></div>

    Oczywiście możesz zmieć „id” pasków w stopce. Ja u siebie wstawiłem footer-sidebar, jednak jeśli chcesz, możesz wstawić swoją nazwę.

    Potrzeba jeszcze dodać trochę stylów dla twoich widżetów, aby były wyświetlane poprawnie i przejrzyście. W tym celu konieczna jest edycja pliku style.css.

    Edycja pliku style.css

    Otwórz plik, najlepiej programem Notepad++ i znajdź kod odpowiadający za prawidłowe funkcjonowanie stopki. Prawdopodobnie przed kodem znajdziesz linijkę:

    /* Footer */

    Pod tą linijką umieść poniższy kod (jeśli nie ma takiej linijki, to dodaj kod na samym dole pliku):

    #footer-sidebar {
    border: 1px solid #cccccc;
    display:block;
    height: 260px;
    }
    
    #footer-sidebar1 {
    float: left;
    width: 300px;
    margin-right:20px;
    }
    
    #footer-sidebar2 {
    float: left;
    width: 300px;
    margin-right:20px;
    }
    
    #footer-sidebar3 {
    float: left;
    width: 300px;
    }

    Możesz oczywiście edytować kolor tła, wysokość, szerokość, wyrównanie oraz marginesy. Tutaj zamieściłem najczęściej występujące rozmiary dla poszczególnych pól z widżetami, dlatego powinno być wszystko OK. Co o tym sądzisz? Jeżeli masz jakiś problem u siebie, opisz go w komentarzu.

  • Optymalizacja bloga cz.2 (optymalizacja motywu)

    Optymalizacja bloga cz.2 (optymalizacja motywu)

    Na pewno zastanawiałeś się nad tym problemem, co robić z wolno działającym blogiem. Czasami tak jest, że strony wczytują się długi czas, często tracisz cierpliwość. Dobrze działający i szybki blog to podstawa. Sam miałem już kilka takich przypadków, że wchodziłem na daną stronę, która niestety ładowała się wieki, po czym traciłem cierpliwość i ją wyłączałem.

    Jeśli chcesz, żeby twojego bloga czytało sporo ludzi, musisz zadbać o ich komfort. Wielu czytelników niecierpliwi się już po krótkim czasie.

    W czy leży zatem przyczyna powolnego ładowania?

    Czasami problem jest z hostingiem (potrafi on stwarzać niezłe problemy). Często ludzie mają problem po nieprawidłowej instalacji czy konfiguracji wtyczek i motywów. Dlatego uważnie czytaj dokumentację, jeśli nie jesteś pewny jak je instalować i konfigurować.

    Czasami jednak wydaje się być wszystko OK, a twój blog i tak nie pracuje tak, jakbyś ty sobie tego życzył. Poniżej opisałem kilka naprawdę cennych porad, które w 100% polecam każdemu blogerowi.

    Zoptymalizuj motyw, którego używasz

    Pierwszą rzeczą, którą powinieneś wykonać przy optymalizacji jest edycja pliku header.php
    Abyś nie miał problemów z podstawowymi informacjami, w standardowych szablonach istnieją odsyłacze do bazy danych, skąd przekazywane są informacje do szablonu. Ta funkcja oczywiście wymaga tabel w twojej bazie danych ( im więcej, tym gorzej krótko mówiąc ). Dlatego pierwszą czynnością, którą zalecam bo uruchomieniu szablonu jest właśnie wpisanie odpowiednich danych w pliku header.php. Zobaczmy na przykładzie mojego szablonu:

    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" <?php language_attributes(); ?>>
     <head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
     <meta http-equiv="Content-Type" content="<?php bloginfo('html_type'); ?>; charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

    Nie lepiej ustawić w ten sposób?

    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr">
     <head profile="http://gmpg.org/xfn/11">
     <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

    Wzorując się na przykładzie, możesz również:

    • Ustawić stały link dla RSS (feed)
    • ustawić stały link dla arkuszy stylów
    • ustawić stały link dla pingback
    • ustawić stałe słowa kluczowe
    • ustawić stały opis dla bloga

    Kiedy ustawisz wszystko, jak opisałem, będziesz mógł usunąć z bazy danych nawet 11 zapytań (queries), co naprawdę o wiele przyspieszy twój szablon.

    Edycja pliku footer.php

    Większość szablonów posiada „odsyłacze” do bazy danych również w pliku footer.php, które również możesz ustawić jako stałe, sugerując się przykładem edycji z pliku header.php.

    Czasami jednak plik ten jest zakodowany, ponieważ autor chce zachować swoje linki w stopce twojego szablonu. Jednak jeśli posiadasz szablon z możliwością edycji pliku footer.php, polecam ustawić stałe linki lub usunąć stamtąd linijki z linkiem do kanału RSS, komentarzy RSS czy nazwy twojego bloga.

    Jeśli chcesz jeszcze zoptymalizować swojego bloga, przeczytaj mój pierwszy artykuł o optymalizacji bloga.

    Jeśli chcesz, abym pomógł ci zoptymalizować twój blog, napisz do mnie wiadomość. W przyszłości ukarze się ebook o optymalizacji WordPressa (głownie pod wyszukiwarki) z którego dowiesz się wiele fantastycznych porad i ciekawostek. Aby być na bieżąco, zapisz się na biuletyn NETblogera – od zera do blogMASTERA, a otrzymasz wiele cennych porad i wskazówek na temat blogowania.

  • Optymalizacja bloga cz.1

    Optymalizacja bloga cz.1

    WordPress to świetne rozwiązanie dla blogerów. Czasem jednak nie wszystko jest OK. Strony oraz wpisy za wolno się ładują, obrazki nie wyświetlają się poprawnie – krótko mówiąc, nie jesteś zadowolony z funkcjonowania Twojego bloga. Może czasem zadajesz sobie pytanie, jak to naprawić? co robię źle, że mój blog nie działa tak, jak powinien?

    W tym artykule opiszę klika sposobów na optymalizację twojego bloga w WordPress.

    1. Zoptymalizuj tabele twojej Bazy Danych

    Optymalizacja Bazy Danych powinna być wykonywana (lub naprawiana) co jakiś czas, aby utrzymywała optymalną wydajność.

    Polecam do tego wtyczkę WP-DBManager, która również umożliwia wykonanie backup’u naszej bazy. Posiada również kilka innych ciekawych funkcji. Wp-DBManager pozwala również zaplanować terminy optymalizacji tabel bazy danych. Wystarczy, że raz ustawisz i masz później spokój. Możesz również zoptymalizować ręcznie bazę danych za pomocą phpmyadmin.

    2. Zainstaluj wtyczkę WP-Cache lub WP-Super-Cache

    One naprawdę uczynią twój blog szybszym. Ostatnio znalazłem bardzo dobrą wtyczkę dla cache W3-Total-Cache, która może być dla ciebie świetną alternatywą. Wybierz jedną z wymienionych wtyczek i zainstaluj na swoim blogu.

    3. Wyłącz rewizję wpisów.

    Wraz z ukazaniem się wersji WordPressa 2.6 utworzono mechanizm, który zapisuje rewizję wpisów. Polega to na tym, że kiedy zmieniamy coś we wpisie, wordpress automatycznie  zapisuje historię zmian, przez co powoduje nagromadzenie się informacji w bazie danych, co znacznie obniża szybkość naszej bazy. Jeśli nie potrzebujesz tej funkcji możesz ją wyłączyć ręcznie, lub zainstalować odpowiednią wtyczkę.

    Możesz wyłączyć rewizję za pomocą wtyczki Delete-Revision. Możesz skorzystać również z wtyczki No Revisions. Natomiast, jeśli zamierzać wyłączyć tą funkcję ręcznie, wklej poniższy kod do pliku wp-config.php:

    define('WP_POST_REVISIONS', false); 

    UWAGA: Jeśli nie wiesz dokładnie jak się za to zabrać, stanowczo odradzam ci edycję wp-config.php, ponieważ, krótko mówiąc, możesz sobie narobić „bigosu”. Nie chcę rozwijać tego tematu, ale z plikiem wp-config.php łatwo można sobie narobić kłopotu, a tego chyba nie chcemy 😉 Szczególnie, jeśli posiadasz hosting na home.pl. Tam nawet przy ręcznej edycji wp-config.php podczas instalacji wyskakują błędy. W pliku wp-config.php błędem są nawet białe znaki (zbędne spacje).

    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji, przeczytaj wpis Optymalizacja bloga cz.2 – Optymalizacja szablonu.

  • Zmiana starych linków na nowe

    Zmiana starych linków na nowe

    Jeśli posiadasz już bloga z wieloma wpisami, w dodatku zaindeksowanymi przez Google, wydaje się, że głupotą jest zmieniać linki. Może ci to zaszkodzić, ponieważ posiadasz czytelników, którzy trafiają na twoją stronę z wyszukiwarek forów internetowych i innych stron.

    Po zmianie struktury linków, odnośniki będą prowadziły donikąd(błędy 404). Oczywiście, w efekcie opinia o naszym blogu poleci automatycznie w dół zarówno w oczach wyszukiwarek, jak i użytkowników.

    Jakie zatem jest rozwiązanie tego problemu?

    Jeśli chcesz zmieniać swoje linki na przyjazne, a naprawdę warto, przeczytaj najpierw mój wcześniejszy artykuł o przyjaznych linkach.

    Natomiast jeśli chcesz, aby twoje stare linki dalej działały,  zainstaluj wtyczkę Permalinks-Moved-Permamently pobierając ją z odnośnika, lub wpisując podaną frazę w wyszukiwarce wtyczek w twoim panelu administracyjnym.

    Jeśli zmieniłeś linki oraz nie chcesz stracić Pageranku i ruchu na stronie (szczególnie na starszych postach), ta wtyczka jest dla ciebie.

    Permalinks-Moved-Permamently to genialna wtyczka, dzięki której stare linki również będą działać. Dzieje się tak dlatego, że kiedy stare, niedziałające linki generują błąd 404, ta wtyczka wyłapuje treść z linku i znajduje odpowiedni link do danego wpisu.

    Jeśli wpis znajduje się na stronie, generuje ona przekierowanie 301, które automatycznie przekieruje twojego czytelnika ( Googlebot również) do nowej lokalizacji wpisu. Brak opcji konfiguracji, po prostu podłącz i śmiga 😉

    Wtyczkę przetestowałem nawet dzisiaj na moim blogu doprzodu.info, żeby upewnić się, że wszystko działa poprawnie. Aby to potwierdzić, zobacz  na link do mojej strony (doprzodu.info art o żonlgowaniu) w wyszukiwarce. Zauważ, ze link w wyszukiwarce jest inny niż na blogu, jednak wtyczka z łatwością znajduje pożądany wpis.

  • Podstawowy pakiet wtyczek dla każdego blogera

    Podstawowy pakiet wtyczek dla każdego blogera

    Wtyczek dla silnika WordPress jest całe mnóstwo. Znajdziesz dużo wtyczek stworzonych w tych samych tematach. Czasami naprawdę nie wiadomo, która jest lepsza. Są cztery rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze wtyczek z biblioteki WordPress:

    1. Czy jest kompatybilna z najnowszą wersją WordPress’a i PHP
    2. Czy jest na bieżąco aktualizowana
    3. Liczba aktywnych instalacji (jeśli nikt tego nie używa – samo mówi za siebie…)
    4. Opinie użytkowników

    W tym artykule chciałbym Ci zaprezentować kilka podstawowych wtyczek, które w pewnym sensie decydują o twojej przyszłości w internecie. Pamiętaj, to są tylko moje sugestie, ale podkreślam, że warto je wprowadzić w życie 😉 O tym jak instalować wtyczki możesz przeczytać w artykule Instalacja i konfiguracja wtyczek.

    1. Rdzeń twojego bloga stanowią 2 wtyczki:

    1. All-In-One-SEO Pack
    2. Google Sitemap Generator

    Wtyczka All-In-One SEO Pack to bardzo ważna część SEO (Search engine optimization) czyli pozycjonowania. Dodaje metatagi oraz titletagi jak i pozwala dodawać opisy i słowa kluczowe do każdego wpisu na blogu. Bardziej dokładny opis znajdziesz TUTAJ.

    Wtyczka Google Sitemap Generator tworzy mapę twojej strony/bloga zgodną z sitemaps.org. Twoja mapa będzie dobrze współpracowała z przeglądarkami takimi jak google, ask.com, YAHOO! czy MSN Search. Bardzo przydatna wtyczka.

    2. optymalizacja SEO (pozycjonowanie)

    1. Sociable – dodaje linki na końcu każdego artykułu pozwalając na udostępnianie, polecanie twoich artykułów w popularnych serwisach jak  Dogg, Technorati i Twitter. T pomaga ludziom znaleźć twoją stronę czy bloga. Na szczęście ktoś mądry podjął się dodania polskich serwisów takich jak wykop, wyczaj to, blib, flaker, spis.pl, sfora.pl i wiele innych.
    2. Sociable POLSKAdodaje wyżej wymienione polskie serwisy.
    3. Ping Optimizer bardzo dobra wtyczka, dzięki której twój blog wysyła aktualizacje kiedy opublikujesz nowy wpis do wszystkich serwisów pingujących. Jednak w dozwolony sposób. Ta wtyczka będzie bardzo użyteczna jeśli piszesz artykuły w języku angielskim. Niestety w Polsce nie znalazłem żadnego głównego pingomatu. Może będziesz pierwszy, który je stworzy? zachęcam 😉 . Ale zachęcam do przetestowania tej wtyczki, ponieważ zauważyłem, że pinguje ona do google, a to jest dla ciebie użyteczne.

    3. Wtyczki ochronne. Wtyczki dbające o bezpieczeństwo twojego bloga.

    1. AkismetTa wtyczka jest dołączona do instalacji WordPressa, więc powinieneś ją mieć zainstalowaną. Chroni przed komentarzami spamowymi. Dla statystyk potrzebujesz klucz API. (Aby go wprowadzić, potrzebujesz konto na WordPress.com. Przejdź do profilu i skopiuj API key.
    2. Simple CAPTCHA (nie jest ona niezbędna, lecz użyteczna) – chroni od spamu ze strony web botów. Tworzy ona kod, który sprawdza, czy jesteś człowiekiem. Czasem jest to denerwujące, lecz chroni przed botami.
    3. Database Backup – ta wtyczka automatycznie tworzy backup baz danych twojego bloga i wysyła je na twój email. Chroni ona treść bloga w wypadku błędów na serwerach. Więcej o tworzeniu kopii zapasowych WordPress.

    4. Inne wtyczki

    1. Permalink Migrator – pomaga edytować linki na bardziej dogodne dla wyszukiwarek. Wiadomo od zawsze, że wyszukiwarki lubiły bezpośrednie, proste linki. Ponieważ w paru przypadkach trzeba się trochę pomęczyć, aby ustawić zadowalające cie linki poświęcę osobny artykuł. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Przyjazne linki w wordpress.
    2. FCKEditor – Zaawansowany edytor tekstu w WordPress. Nie jest idealny, ale posiada wiele przydatnych funkcji. Więcej o wtyczce na blogu.

    Podsumowując, najbardziej potrzebujesz wtyczek z 3 pierwszych punktów (Rdzeń bloga, optymalizacja SEO i wtyczki ochronne).

  • Edytor WYSIWYG dla WordPress – FCKEditor

    Edytor WYSIWYG dla WordPress – FCKEditor

    FCKEditor – był to zaawansowany edytor WYSIWYG ( What You See Is What You Get ) stworzony dla WordPress. FCKeditor był wizualnym edytorem HTML rozpowszechnianym na licencji Open Source, który pozwalał na łatwe wprowadzanie tekstu za pomocą interfejsu przypominającego programy typu Microsoft Word.

    Usprawniał on pisanie wpisów, ponieważ miał więcej opcji od standardowego edytora. Istnieje oczywiście możliwość wklejenia tekstu z programu Microsoft Word.

    Aby go zainstalować, potrzebujesz wtyczki Dean’s FCKEditor For WordPress. Możesz ją pobrać TUTAJ i wgrać na serwer do katalogu wp-content/plugins lub zainstalować ją stosując kilka prostych kroków:

    1. Przejdź do swojego panelu administracyjnego na twoim blogu i wybierz Wtyczki i Dodaj nową

    2. Przejdź do pola szukaj i wpisz FCKEditor a następnie kliknij szukaj wtyczek. Wyświetlą ci się wyniki wyszukiwania. Poszukaj tam wtyczki Dean’s FCKEditor For WordPress w najnowszej wersji (aktualnie 3.3.1).

    Po prawej stronie znajdź w kolumnie działania przycisk Zainstaluj i kliknij. Wyskoczą ci szczegółowe informacje na temat wtyczki. Wybierz zainstaluj.

    Poczekaj, aż WordPress zainstaluje wtyczkę, po czym kliknij w zarządzaniu wtyczkami Aktywuj wtyczkę.

    Gratulacje, właśnie zainstalowałeś FCKEditor i możesz go swobodnie używać. Jeśli z jakiegoś powodu będziesz chciał zrezygnować, wyłącz wtyczkę, a FCKEditor się wyłączy.

  • Załóż bloga za darmo

    Załóż bloga za darmo

    Mam dla Ciebie świetną wiadomość. Ponieważ dopiero co założyłem platformę blogową, masz możliwość założyć bloga za darmo i zupełnie bez reklam do końca listopada 2009!

    Dlaczego miałbyś wybrać NETbloger.PL? NETbloger.PL to platforma blogowa oparta na najnowszym silniku WordPress 2.8.5.2

    • CAŁKOWITY brak reklam
    • jest ona systematycznie aktualizowana
    • Twój blog jest ładny i przejrzysty tylko dzięki braku reklam
    • Masz do dyspozycji 27 motywów graficznych
    • 25 szablonów zoptymalizowanych pod przeglądarki! (szablony SEO)
    • możliwość komunikowania się z innymi
    • możliwość dodawania znajomych
    • Szeroki dostęp do wtyczek
    • profesjonalne zaplecze, porady, wskazówki, które pomogą ci stać się blogMASTEREM

    Jeśli chcesz założyć bloga, wejdź na NETbloger.PL i kliknij Załóż bloga.